Jon Hoem - CV

Førsteamanuensis ved Seksjon for kunst og håndverk, Høgskolen på Vestlandet – Bergen.

Tidligere har jeg utviklet studier og undervist i multimediejournalistikk, digital fotografering, digital kompetanse, og "Design av medierike ebøker".

Når det gjelder FoU er blant mye annet opptatt av forholdet mellom medier og fysiske steder. Blant annet knyttet til det lokative lydmediet Auditor, et eksempel på Sonic Augmented Reality. Utvidet virkelighet (AR), nettopp i utvidet forstand – f eks knyttet til installasjonskunst og roboter. Jeg holder også på med et prosjekt knyttet til 360-teknologi.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering.

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

Instagram

Annet

qr kode til mobil versjon av tekst2null.blogspot.com

1. juli 2006


21.7.06

Kommunikasjonsmønstre og "åpenhet"

Paperet mitt med tittel "Openness in communication" er publisert i First Monday:
This paper introduces three existing models that give different perspectives on openness in communication systems. The first focuses strictly on how content is presented in digital media. The second model distinguishes between a content layer, a logical layer, and a physical layer where all may be open or restricted in various degrees. Finally a model with nine ideal communication patterns is presented in more detail and used to discuss the different power relations between producers and consumers and users of media content. The model provides an analytical framework to describe some characteristics unique to digital networked media.

Vet ikke om dette egner seg som ferielektyre :) men kanskje noe å komme tilbake til om et par uker...

14.7.06

Allmennkringkastingsrapporten 2005

Allmennkringkastingsrapporten 2005 vurderer Medietilsynet hvordan NRK, TV 2, P4 og Kanal 24 har ivaretatt sine programforpliktelser i kringkastingsåret 2005. Medietilsynet har foretatt sine vurderinger ut fra konsesjonsvilkårene eller vedtektsbestemmelsene til den enkelte allmennkringkaster. Rapporten viser at allmennkringkasterne innfrir sine forpliktelser i varierende grad.

Du finner delrapportene i pdf-format her:

Nå har det nok noe med Medietilsynets mandat å gjøre, men det er likevel litt merkelig at allmennkringkasternes satsing på nett ikke nevnnes med et eneste ord. Her henger vel ikke synet på allmenn"kringkasting" helt med medieutviklingen?

"Squarehead"

Eh, dette må vel være en spøk:

" Norske Squarehead Systems utvikler nemlig et system som skal gjøre det mulig å zoome inn lyd omtrent på samme måte som man zoomer inn bilder, så man kan plukke ut hva som skjer på en bestemt del av en fotballbane, selv om det er masse støy fra andre kilder. Tv-produsenten skal antagelig også bli i stand til å plukke opp lyden av en skiskytters tunge pust på standplass, og gi tv-publikum en bedre opplevelse av å være tilstede.
/../
Materazzi og Ronaldos 
(ja riktig det skal være Zidane, men la gå) ord er det desverre for sent å plukke frem, ettersom Squarehead er avhengige av å ha sitt opptaksutstyr på stedet. Men hvis alt går som Squarehead håper kan vi kanskje høre en mengde slike kommentarer under neste VM om fire år. "

Squarehead (sic!) er faktisk ikke en spøk. Produktet er prisbelønnet, men hva med navnevalget?

12.7.06

Filmarkivet - film til folket!

Filmarkivet er mitt forsøk på å legge til rette for enkel og gratis tilgang til eldre kvalitetsfilm og er samtidig min reaksjon på at det neppe kommer til å skje noe i offentlig regi i overskuelig fremtid. Skal en få til noe får en gjøre det selv... Siktemålet er å gjøre eldre filmopptak fritt og enkelt tilgjengelig.

Ikke minst i undervisningssammenheng bør dette ha et potensiale, og det går en klar oppfordring til de som sitter på filmmateriale som har fallt i det fri (NRK, NFI, Nasjonalbiblioteket m fl) om å gjøre dette tilgjengelig for folket. BBC er i ferd med å vise vei med sitt Creative Archive, og her hjemme burde det la seg gjøre å dytte noen oljepenger i retning av en lignende løsning. Gjenbruk av kulturarven har ingen vondt av. At noen skal forsøke å tjene penger på materiale som har fallt i det fri grenser derimot til det umoralske.

Filmarkivet handler derfor om å gjøre filmer og interessante enkeltopptak tilgjengelig i en form som folk kan (gjen)bruke. Etter at Google startet sin videotjeneste har det blitt mulig å utvekelse videofiler på denne måten uten å måtte leie masse serverplass for å kunne lagre filene. Man kan si mye galt om Googles dominans på mange områder, men så lenge de tilbyr dette som en gratis tjeneste er det etter min mening bare å takke og bukke. Skjønt når det er sagt, jeg imøteser en lignende tjeneste fra Nasjonalbiblioteket slik at det blir mulig å ta lagre videomateriale på en måte som vi vet vil bli tatt vare på i fremtiden. Men da snakker vi om en åpen løsning, gratis tilgjenegelig. Ikke en innelåst, proprietær betalingsløsning.

Det fine med Googles tjeneste er nemlig at de lagrer filmfilene slik at disse blir tilgjengelig på web-en samtidig som det er enkelt å legge innholdet inn på en nettside. Sist, men ikke minst, de aller fleste filmene kan lastes ned, slik at du kan bruke dem til å lage nye versjoner eller helt nye filmer. Mange av de gamle filmene byr på glimrende filmatisk håndverk og egner seg ofte godt som utgangspunkt for nye filmer.

Prinsippet er enkelt: Ta for eksempel Walter Ruttmans flotte film Berlin: Die Sinfonie der Großstadt som du kan se via via denne posten i Filmarkivet.

Nederst til høyre ser du en knapp med "Google video". Klikker du på denne kommer du til denne siden hos Google. Her kan du gi filmen en vurdering og legge inn kommentarer, men det mest interessante er mulighetene for å laste ned videofilen i ulike versjoner (for PC/Mac, iPod eller PSP) samt den blå knappen som åpner muligheter for å poste videoen direkte til en blogg, eller hente koden som skal til for å legge den inn på en nettside. Enkelt, og du gjør ditt til å spre kulturarven :)

Alle videoene som du finner i Filmarkivet er enten over 50 år gamle, og har dermed "fallt i det fri", eller de har en lisens som gjør at de kan gjenbrukes til ikke-kommersielle formål (dette vil i tilfelle være oppgitt i posten knyttet til filmen). Det betyr i praksis at filmene kan brukes fritt så lenge du ikke bruker dem på en måte som er i strid med opphavsmannens "ideelle rettigheter". I praksis betyr det at du kan bruke filmmaterialet som du vil så lenge du oppgir hvem som har laget originalen, samt at du ikke lager nye filmer som på en eller annen måte krenker det opprinnelige verket. Svært mye filmmateriale er allerede fallt i det fri, men ikke publisert på nettet. Har du tilgang til slikt materiale oppfordres du herved til å legge dette ut på Google Video slik at andre kan få glede av det.

Vær imidlertid oppmerksom på at versjoner som er redigert i etterkant kan være beskyttet av opphavsretten. Det samme gjelder eventuelle nye kommentarer eller musikk som er lagt på gamle filmer. Dersom selve filmmaterialet ble vist for første gang for mer enn 50 år siden kan du imidlertid fritt redigere en ny versjon med dette som utgangspunkt.

Dersom du finner en gammel film som ligger på nettet uten at du klarer å laste den ned kan en Screen-recorder være svaret. Her finnes det mye forskjellig programvare, men et gratis program som kan anbefales er ZD Soft Screen Recorder. Med dette programmet kan du ta opp video og lyd som spilles av på datamaskinen din.

Spre fri film! Ha en fin sommer...

2 Kommentarer:

At 13 juli, 2006 01:48i1277 said...
Flott tiltak! Har allerede kost meg med Bergensfilmen.

At 13 juli, 2006 12:57Jon said...
Takk for det.

... men post gjerne filmen på bloggen din:
Gå hit, trykk den blå knappen og "Embed HTML".

Poenget er jo nettopp tilgjengeliggjøring og spredning av de filmene som er frie.

10.7.06

Fotballens sanne vesen?


Det er vel neppe særlig synd på hverken Zidane eller Materazzi. Kanskje på tide å sette fotballen inn i en videre historisk sammenheng, der elementer fra gårsdagens finale gir anledning til å peke på flere paralleller til tidligere tiders gladiatorkamper:

Ved begynnelsen av vår tidsregning hadde gladiatorkampene utviklet seg til en slags kampsport. Denne nye og kontroversielle teorien baserer seg på romerske kunstgjenstander og middelalderbøker om kamp. Legg særlig merke til at "i det andre århundre var gladiatorer svært dyre. Det vil si at skader og død ga svært store og tilsynelatende litt unødvendige utgifter. Gjenbruk var billigere." (Forskning.no

Hooligans, eller for den saks skyld et gjennomsnittelig "oppgjør" mellom Brann og Vålerenga forteller sitt om at dette favner vidt utenfor banen.

Masseidrett er bra så lenge det handler om idrett og ikke om massen. Gi barna .... før fotballen tar dem! Sørg i det minste for at de gir seg i tide.



Oppdatering: Det var vel ikke annet å vente. Videoklippet ovenfor viste den aktuelle situasjonen i søndagens finale, men er nå fjernet "due to copyright infringement", og vi ender opp med et screenshot eller to. Kanskje blir vi i fremtiden nødt til å gjenoppleve en del situasjoner i form av reksntruksjoner fordi noen har kjøpt rettighetne og er sterke nok til å true enhver til å avstå fra sitatrett eller "fair use". Løsningen er kanskje slike animerte rekonstruksjoner, eller så får folk ta ansvar og rekonstruere på egen hånd.

2 Kommentarer:

At 13 juli, 2006 22:03Tone said...
Hørte på fransk radio i morges en fransk advokat som ønsket å bringe for retten et krav om å dømme siste del av finalekampen som ikke gyldig, - ut fra at det muligens ikke var noen av linjedommerene som faktisk selv hadde sett Zidane bruke hodet, - og rent juridisk skulle det ikke være riktig å basere en utvising på grunnlag av et videoopptak...
Herr M. har nok brukt kjeften ja, - flere ganger, - men det er helt utrolig at den lugne Z. lar seg lure til å miste fotfestet.

At 14 juli, 2006 11:39Jon said...
Han kommer nok til å slite advokaten.

Når det gjelder Zidane så er sikkert han en hyggelig fyr, men Zidanes mor ble visstnok sitert på at hun «ønsket Materazzis baller på et fat» dersom det stemte at hun var i sentrum for fornærmelsene.

Ja, ja, om ikke annet får dette opp interessen hos oss med et relativt avslappet forhold til VM-finalen. Det er Zidanes skalling vi kommer til å huske.

7.7.06

Digitalt bakkenett


Tilgjengelig informasjon om saken samt et sammendrag av pressekonferansen holdt av Samferdselsminister Liv Signe Navarsete og Kultur-og kirkeminister Trond Giske 1. juni 2006.

Det snakkes mye om "forretningsmessige diskusjoner" under pressekonferansen. Det meste ser ut til å komme til og avhenge av det. Ikke noe ble sagt om "Åpen kanal", selv om det ifølge konsesjonsvilkårene skal dedikeres 2 Mbit/s til dette formålet. www.openchannel.no ser imidlertid ut til å være borte fra nettets overflate. Det lover kanskje ikke så godt, men du kan lese om Åpen kanal her, ikke minst utredningen om "ytingsrett"Budsjettet forteller litt om hvordan dette er tenkt gjennomført i praksis. Om Åpen kanal:

2.7.06

Revver - nok en videotjeneste

Det skjer mye spennende innen nett-video for tiden. Revver.com er en slik tjeneste som utmerker seg ved at videoene knyttes til en Creative Commons lisens samtidig som selskapet sørger for at de som laster opp og distribuerer videoene får en mulighet til å tjene penger.

Denne videoen - "Extreme Diet Coke & Mentos Experiments" - er trolig et eksempel på det tatt i betraktning at den i skrivende stund nærmer seg 2,5 millioner visninger...

Når du har sett den kan du jo sjekke ut Eirik Newths forsøk med Mentos og diverse utgaver av Cola.
Til toppen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket