Jon Hoem - CV

Førsteamanuensis ved Seksjon for kunst og håndverk, Høgskolen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i og forsker på nye medier, i ganske vid forstand.

Tidligere har jeg utviklet studier og undervist i multimediejournalistikk, digital fotografering, digital kompetanse, og "Design av medierike ebøker".

Når det gjelder FoU er blant mye annet opptatt av forholdet mellom medier og fysiske steder. Blant annet knyttet til det lokative lydmediet Auditor, et eksempel på Sonic Augmented Reality. Utvidet virkelighet (AR), nettopp i utvidet forstand – f eks knyttet til installasjonskunst og roboter. Jeg holder også på med et prosjekt knyttet til 360-teknologi.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering.

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

Instagram

Annet

qr kode til mobil versjon av tekst2null.blogspot.com

12. september 2010

Hva fremmer innovasjon

På den store innovasjonsmålingen til Eurpean Innovation Scorfeboard gjør Mor Norge det ikke noe særlig. Som nasjon havner vi på et “moderat innovasjonsnivå” på linje med Malta, Bulgaria, Hellas og Portugal. Sverige, Finland og Danmark er ledende.

SINTEF har forsket på saken og fant 13 av det de kalte drivere i arkitektfirmaet Snøhetta. Det var 22 i Statoil og i gjennomsnitt 10 i alle de undersøkte miljøene.

Snittet mellom alle ga syv:

  1. fugleperspektiv (eller zoome ut): evne og metode for å gå fra detaljer til helhet
  2. rask prototyping: lager modeller og løsninger tidlig i idefasen (ikke så mye utdredning og snakkis)
  3. skapende motstand: bruke tvil, motsetninger og kritikk som redskap for å være kreativ
  4. frigjørende latter: dyrker en uhøytidelig atmosfære
  5. undring: ha rom for å la seg overraske og være nysgjerrig
  6. fysisk, kroppsliggjøring: ideer til å ta på, lager skisser, gestikulerer
  7. bygge mot: oppnås gjennom mestring, men også ved å at felleskapet håndterer seire og tap
DELL’ARTE - Jeg vil ha en blå ballong

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket