Jon Hoem - CV

Førsteamanuensis ved Seksjon for kunst og handverk, Høgskolen på Vestlandet – Bergen.

Tidligere har jeg utviklet studier og undervist i multimediejournalistikk, digital fotografering, digital kompetanse, og "Design av medierike ebøker".

Når det gjelder FoU er blant mye annet opptatt av forholdet mellom medier og fysiske steder. Blant annet knyttet til det lokative lydmediet Auditor, et eksempel på Sonic Augmented Reality. Utvidet virkelighet (AR), nettopp i utvidet forstand – f eks knyttet til installasjonskunst og roboter. Jeg holder også på med et prosjekt knyttet til 360-teknologi.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering.

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

Instagram

Annet

qr kode til mobil versjon av tekst2null.blogspot.com

30. juni 2011

Dårlige leseferdigheter på nett

Resultatene fra PISAs digitale leseprøve ble kunngjort juni 2011:
Kort fortalt: Norske 15-åringer er akkurat like middelmådige i digital lesing som i lesing på papir, uten at det bør overraske noen. Grunnleggende leseferdigheter ligger tross alt i bunnen, også for de digitale (lese)ferdighetene.

Nå er det ikke virkelig ille. Vi ligger på snittet blant de 16 OECD-landene som deltok, men Norge har  størst kjønnsforskjeller: Jentene slår guttene ned i støvlene, både på nett og på papir. Jentene leser rett og slett mer av alt, og profitterer på mengde-treningen også i den digitale verden. de får dermed en langt bedre inngang til informasjonssamfunnet.

Det som eventuelt gjør tallene skuffende er at Norge er det eneste landet i undersøelsen som har inkludert digitale ferdigheter som en av fem grunnleggende ferdigheter for elever i skolen. Det er heller ikke oppmuntrende at norske elever gjør det langt dårligere enn snittet, når de blir stilt overfor tekster med lav underholdningsfaktor og høy fremmedordfrekvens.

DN.no via Digital kompetanse

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket