Jon Hoem - CV

Førsteamanuensis ved Seksjon for kunst og handverk, Høgskolen i Bergen.

Tidligere har jeg utviklet studier og undervist i multimediejournalistikk, digital fotografering, digital kompetanse, og "Design av medierike ebøker".

Når det gjelder FoU er blant mye annet opptatt av forholdet mellom medier og fysiske steder. Blant annet knyttet til det lokative lydmediet Auditor, et eksempel på Sonic Augmented Reality. Utvidet virkelighet (AR), nettopp i utvidet forstand – f eks knyttet til installasjonskunst og roboter.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering.

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

Instagram

Annet

qr kode til mobil versjon av tekst2null.blogspot.com

17. juli 2013

Anita eller Steinar - hvem er best til å intervjue Erna?

Som for de fleste bloggposter er bakgrunnen er litt sammensatt. Jeg holder på med å oppdatere fagstoffet i Multimediejournalistikk, og skriver i dag om sosiale medier. Jeg kan på en god dag ta på meg "bloggeksepert"-hatten, men hva som er greia med Facebook skjønner jeg fint lite ut av. Jeg forsøker med andre ord å holde meg litt oppdatert.

Til gamle og nye studenter: det er en ikke ubetydelig nisje knyttet til sosiale medier.

Tilfeldigvis (dvs via Dagsnytt 18 :) oppdaget jeg at toppleder for HP Norge, Anita Krohn Traaseth, gjør lunsjintervuer med sentrale politikere på bloggen sin. Sist ut var Erna Solberg. Det er i seg selv spennende at en næringslivsleder benytter posisjonen sin på en slik måte. Solberg får snakke rimelig fritt - her har TV noe å lære! BTW, Anita er også på Twitter, sjekk bla #Kjoleforskole.

Mye å ta tak i for en medieforsker her :)

Jeg trenger imidlertid noen andre å sammenligne med. Kanskje ikke så originalt, men da jeg så at også Steinar J. Olsen – gründeren bak Stormberg AS og kjent for sin bruk av sosiale medier – også hadde snakket med Solberg - da var saken likevel klar.

HP-sjefen forteller at hun bruker sosiale medier som en del av en ny strategi, 
hvor målet blant annet er økt tilfredshet blant medarbeidere og kunder.

Tyve minutter ut i videoen snakker de om bruken av sosiale medier. Solberg, som er rimelig aktiv på sosiale medier, har inntrykk er at ungdommen har "hoppet litt av Facebook". Ernas inntrykk er dessuten at særlig på Twitter blir det litt mye "debatt mellom de som allerede er frelst".



Så til Olsen. Her oppdaget jeg etter hvert at bloggposten var skrevet av en kommunikasjonskonsulent. Den er da også temmelig lite personlig i formen.



Og hvem er så vinneren? Soleklar seier til HP Anita. I Dagsnytt 18 ble hun riktignok fortalt at de tradisjonelle mediene fremdeles fungerer, men også at tidene forandrer seg.

– Vi er ikke alene om å realisere forretningsstrategien på nye måter. Aker Solutions er aktive på sosial teknologi, og danske Møller Maersk oppfatter jeg som veldig fremsynt på dette området. Nye analyser fra blant annet Mc Kinsey dokumenterer at dette gir en økt effektivitet på 25 prosent, sier HP-direktøren til TU.no.

Dermed, over til Aker Solutions, som er på Facebook og Twitter.

Møller Maersk er tilsynelatende i absolutt alle kanaler, ser det ut til.

Jeppz, her er det jobber folkens.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket