Jon Hoem - CV

Førsteamanuensis ved Seksjon for kunst og handverk, Høgskolen i Bergen.

Tidligere har jeg utviklet studier og undervist i multimediejournalistikk, digital fotografering, digital kompetanse, og "Design av medierike ebøker".

Når det gjelder FoU er blant mye annet opptatt av forholdet mellom medier og fysiske steder. Blant annet knyttet til det lokative lydmediet Auditor, et eksempel på Sonic Augmented Reality. Utvidet virkelighet (AR), nettopp i utvidet forstand – f eks knyttet til installasjonskunst og roboter.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering.

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

Instagram

Annet

qr kode til mobil versjon av tekst2null.blogspot.com

14. april 2014

Walking Cinema - fysisk kino

Noen ganger tenker en alt for vanskelig. Konseptet "walking cinema", eller hva en nå velger å kalle det, har kvernet rundt i hjernekista ganske lenge - dvs siden Wireless Stories for tre år siden. Jeg har så langt forestilt meg dette som en form for Augmented Reality (Augmented Reality Cinema om en vil), og langt på vei lagt dette på hylla fordi det blir i overkant teknisk komplisert. Note to self: når noe er komplisert - tenk enkelt!

I en diskusjon omkring utviklingprosjekt knyttet til stedsforflytning ved hjelp av lyd, der vi planlegger å "flytte" jernbanestasjonen i bergen, ble jeg tipset om dette prosjektet av Cardiff / Miller. De har gjort flere slike prosjekter. Dette fungerer, samtidig som det teknisk sett er nærmest banalt. Noe av hemmeligheten er nettopp knyttet til bruk av lyd.



Prosjektet "Alter Bahnhof Video Walk" er designet for den gamle jernbanestasjonen i Kassel, Tyskland som en del av dOCUMENTA (13). Deltakerne får låne en iPod og hodetelefoner (nettopp som i vårt prosjekt) og blir deretter ledet gjennom stasjonen av en kommentarstemme.

En video, i en video, får en annen "edge" enn hva er vant til.
"Adds an extra layer of confusion", ifølge Aram Bartholl.
En alternativ verden åpner seg  opp der virkelighet og fiksjon blandes i det som har blitt referert til som "fysisk kino". Deltakerne se ting utvikler seg på skjermen, men føler samtidig den konkrete tilstedeværelsen av hendelsene siden de er lokalisert der opptakene ble gjort. Brukerne følger de bevegelige bildene (og prøver å ramme dem som om de var kameraoperatør) og dette gir en merkelig sammenblanding av virkelighet og opptak.

Nettopp dette, at den som ser på opptaket blir en slags omvendt kameraoperatør, er det geniale grepet. Colombi egg dette, jeg har i praksis tenkt på det samme men uten å ha klart å konkretisere akkurat dette konseptet: I stedet for å følge en karakter med kamera, følger den som ser videoen omgivelsene som opptaket av karakteren er gjort i. Legg til en lydsiden som utvider opplevelsen og dette fungerer så det durer etter.

Jeg tenker også at dette er noe vi skal ta med oss i arbeidet med medierike ebøker.
The Alter Bahnhof Video Walk | 2012 via Arkitektur & Miljøteknologi

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket