Jon Hoem - CV

Førsteamanuensis ved Institutt for kunstfag, Høgskolen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i og forsker på nye, digitale medier.

Jeg er særlig opptatt av forholdet mellom medier og fysiske steder. Blant annet knyttet til roboter, det lokative lydmediet Auditor, utvidet virkelighet (AR), nettopp i utvidet forstand – f eks knyttet til installasjonskunst og roboter. For tiden er jeg særlig opptatt av sfæriske medier / 360-teknologi.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering.

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

Instagram

Annet

4. april 2016

Fremtidens langtransport

Postet dette på Arkitekturnytt og synes det hele er såpass interessant at jeg dobbeltposter denne. Få med deg foredraget i bunn av saken – det ga i alle fall meg noen nye perspektiver på hvorfor verden ser ut som den gjør (intet mindre).



Hybridluftskipet selges inn som en rimelig løsning for å transportere passasjerer og gods til fjerntliggende steder. Det trenger en brøkdel av infrastrukturen til konvensjonelle transportfly, og forbrenner langt mindre drivstoff.

Luftskipet designes for å kunne frakte 19 passasjerer og 21 tonn nyttelast. Fartøyet får en rekkevidde på 1400 nautiske mil. Både lasteromvolum og løfteevne er omtrent identisk med C-130J Super Hercules. Marsjhastigheten er imidlertid kun 60 knop.

Mens det første hybridluftskipet altså kan frakte 21 tonn last, snakker Lockheed Martin allerede om å oppskalere til å kunne frakte hele 500 tonn. Det åpner for helt nye tanker om lang, og tung transport:



Amerikanske Lockheed Martin har inngått den første avtalen om tolv kommersielle hybridluftskip som etter planen skal leveres fra 2018. Hybrid betyr at luftskipets løft i tillegg til oppdrift fra det heliumfylte skroget får aerodynamisk løft fra skrogutformingen og fire styrbare propeller med tilhørende dieselmotorer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket