31.3.04
LamaBlog
30.3.04
har forsket på The Gathering
Litt usikker på hvem som egentlig er målgruppen for rapporten, slik jeg ser det innholder den en del "selvfølgeligheter". I sammendraget står det for eksempel : "Undersøkelsen viser at det ikke grunnlag for å anta at alle ungdommer som er tunge brukere av data, gjør dette fordi de ikke har annet å gjøre. En viktig konklusjon er at myndigheter, forskere og pedagoger fremfor i all hovedsak å bekymre seg over at en del unge mennesker bruker store deler av sin tid til å sitte foran PC-skjermen, heller burde fokusere mer på ungdommens datakompetanse som en viktig ressurs for samfunnet." Ikke noe problem å være enig i det. Kanskje er det jeg som har et behov for en realitetssjekk her, men dersom dette er et "nytt funn" blir jeg litt bekymret. Jeg trodde dette var opplest og vedtatt for flere år siden ....
... men, men, bør vel være litt forsiktig og ikke bare dømme etter førsteinntrykket. Jeg er jo ening i konklusjonen, noe som er et bra utgangspunkt.
25.3.04
Opphever oppheving av sensur
Dagbladets overskrift er selvsagt i kjent stil "Stopper frislipp av porno".
Får ikke bruke Skolelinux
Vet ikke om "forbudet" også omfatter andre former for programvare enn operativsystemet, men uansett høres dette ganske ille ut. Det kan neppe være en utvikling som tjener hverken skolene eller samfunnet på litt lengre sikt.
Et interessant apropos kan være følgende, hentet fra Program for digital kompetanse 2005-2008, utgitt for noen uker siden :
"Ulik tilgang til teknologi er en demokratisk utfordring i et samfunn der teknologi er del av hverdagen. Åpen kildekode (Open Source) er fritt tilgjengelig programvare. Linux er et av flere eksempler på åpen kildekode. Åpne standarder innebærer at programmer både kan lese og skrive dokumenter i formater åpent tilgjengelig for alle programmer. /../ Teknologirådet har pekt på at offentlig sektor, ikke minst utdanningssektoren, bør øke sitt engasjement på dette området."
Teknologirådet sier faktisk eksplisitt at myndighetene bør "gjøre offentlige dokumenter tilgjengelig i åpne formater og satse på Linux i skoleverket".
Noen har ikke gjort hjemmeleksa her, eller kanskje er det nettopp noen som virkelig har gjort nettopp det? Hint: Det er neppe skoleetaten i Oslo....
Må nesten sakse enda et sitat fra Teknologirådets rapport : "Mer Linux i skoleverket kan bidra til at norske skolebarn blir mer fleksible, innovative og kompetente databrukere. Universitet og høgskoler bør også tilstrebe større grad av uavhengighet fra enkeltleverandører". Her erinstitusjonen hvor jeg har kontorplass ikke akkurat i front, dessverre....
22.3.04
Borealis Festival 2004
18.3.04
Kvalitetsreform?
Arne Johan Vetlesen mener at politikerne ikke har vært villige til å gjøre det de er pliktige til: å ta det overordnende ansvaret: "? Utdanning og forskning er ikke et rent bedriftsøkonomisk spørsmål, det er et kulturpolitisk spørsmål. Akademia er satt under et regime som er det fremmed. Det må være overordnede kriterier og målsetninger som skal legge føringer for hva høyere utdanning skal romme ? ikke tilfeldige konjunkturer. Her trengs systemkritikk".
17.3.04
Uten mat og drikke...
Mediemenerne fjernes
At de problemstillingene programmet tar opp er viktige og aktuelle burde denne saken om politisk styring av massemedia være et godt eksempel på.
16.3.04
Program for digital kompetanse 2004 - 2008
Omtalen hos estandard.no vektlegger blant annet at "Programmet skal også basere innsatsen på prinsippet om universell utforming", noe som innebærer at brukere med særskilte behov kan benytte systemene. W3Cs Web Accessibility Intitiative (WAI) pekes på som retningslinjer man bør følge i tillegg til behovet for åpne standarder (definert i retning av åpne formater). Her er det mange innen utdanning og opplæring som har en god jobb å gjøre.
Videre heter det at "Innen 2005 skal det være utviklet funksjonelle, teknologiske og pedagogiske anbefalinger og veiledninger for bruk av elektroniske plattformer og læringsplattformer i alle utdanningsinstitusjoner for å sikre effektiv informasjonsflyt internt i organisasjonen og eksternt med samarbeidende institusjoner, organisasjoner, foresatte og andre grupper." Dette kan i utgangspunktet synes ambisiøst, en pargmatisk tolkning kan imidlertid være at "man vil stille krav til at læringsplattformene skal følge internasjonale interoperabilitetsstandarder. Det kan f.eks. tenkes at "funksjonelle" krav går på WAI, og "teknologiske" går på FEIDE for autentifisering og autorisering, IMS Content Packaging for utveksling av læringsinnhold og LOM/NORLOM for beskrivelse av læringsinnhold" (jmf estandard.no).
Ytterligere et spørsmål er om man henger litt etter den faktiske utviklingen. Under "Digitale læringsressurser, læreplaner og arbeidsformer" nevnes kun LMS i forbindelse med "læringsadministrative systemer", men ikke begrep som Managed Learning Environment (MLE). Man står muligens "i fare for å gå glipp av den diskusjonen om føres om en omfattende arkitektur for læring, der flere systemer enn LMS er innbefattet".
9.3.04
SenseCam - memex
Selv kunne jeg tenke meg en kombinasjon av Nokias Medallion og SenseCam. Hva om mitt halssmykke publiserer dine bilder, og vicé versa? Nja, mange grunner til at det neppe er en god ide, i det minste ikke hele tiden, men varianter av ideen fascinerer meg.
Det slår meg at diskusjonen omkring mobile kamera og "fotografiets verdi" tar en ny vending i det alle begynner å bære et webkamera om halsen.
Vanskelig å komme utenom Steve Mann også. Sjekk Cyborg logs.