22. november 2014
Science Vs. Music
I en tid da alle visuelle og auditive medieuttrykk kan manipuleres digitalt, blir det enda mer fascinerende å se hvordan lyd kan gis fysiske uttrykk, som her i Nigel Standford sin video Cymantics:
Sjekk også bakomfilmene, der min favoritteffekt er denne:
Det hele minner meg forresten ikke så rent lite om Rafael Lozano-Hemmer: Abstracción Biométrica, en utstilling som også brukte ulike former for bølger til en rekke visualiseringer.
CYMATICS - Nigel Stanford via Digital fotografering
Sjekk også bakomfilmene, der min favoritteffekt er denne:
Det hele minner meg forresten ikke så rent lite om Rafael Lozano-Hemmer: Abstracción Biométrica, en utstilling som også brukte ulike former for bølger til en rekke visualiseringer.
CYMATICS - Nigel Stanford via Digital fotografering
20. november 2014
Tester Weblibri
Oppdaterer denne posten litt etter hver. Embeddingen nedenfor er eksperimentell. Sjekk heller "boken" i fullskjerm, selv om det første jeg gjør er å pushe systemet utenfor kanten. Her har jeg nemlig forsøkt meg på å legge bilder med tekst, fast i bakgrunnen. Siden denne skalerer med vinduets størrelse kan dette få litt rare utslag, særlig ved brede skjermformater. Videoen nederst viser en annen webbok, laget med Weblibri, hvor bakgrunnsbildene fungerer mer etter intensjonen,
Lyden fungerer ikke bra her. Eksperimenterte med en ny skjermopptaker, som åpenbart sliter litt.
Jeg snakker litt om lokative uttrykk med lyd. Går nok litt kjapt i svingene, siden det er mange forskjellige perspektiver som tas opp.
Posten oppdateres med en videodemo av "Tihører". TBC
Lyden fungerer ikke bra her. Eksperimenterte med en ny skjermopptaker, som åpenbart sliter litt.
Jeg snakker litt om lokative uttrykk med lyd. Går nok litt kjapt i svingene, siden det er mange forskjellige perspektiver som tas opp.
Posten oppdateres med en videodemo av "Tihører". TBC
18. november 2014
MOOCs i Norge, og i norske bibliotek
Den virkelige kortversjonen er at bibliotekene trenger en strategi som på sikt frigjør dem fra bindingene til "papirlogikken" og alt det den bringer med seg.
Massive Online Open Courses er et fenomen som etter kort tid har fått sin egen offentlige utredning (NOU 2014: 5 - MOOC til Norge). I denne NOUen blir MOOCs definert som rent nettbaserte kurs, som er åpne for alle interesserte, gratis tilgjengelige, og med en fri progresjon. Dette er kvaliteter som biblioteksektoren kan nikke gjenkjennende til, og dermed et utgangspunkt for artikkelen.
Mer om hva MOOCs er for noe
Gjensyn med en slettet bloggpost
I den første årene HiB holdt på med nybygget postet jeg jevnt og trutt fra byggeperioden på nybygg.hib.no. Nå ser jeg imidlertid at alt er fjernet, og historien sånns ett borte. Men, det er jo slikt en har backup til.
Dermed et gjensyn med en tidligere bloggpost: en "tribute" til de som konstrukerte fagverket, som ennå står i biblioteket:
Om det er flere enn meg som er “konstruksjonsnerder”: klikk opp bildet i stort format og sjekk klinket fagverk! Flott at dette er beholdt, særlig her hvor det er så synlig. Slikt ser man ikke lenger, etter at sveising overtok. Nydelig materialbruk er det også, med tynnere strekkstag (tydelig i midten av undergurten – nede) og tykkere trykkstag (på sidene nede). Fremtidens byggstudenter (kanskje andre også for den del) kan med fordel skippe en forelesning og ta en ekskursjon hit.
Vakker konstruksjon, og ikke minst funksjonell. Vi kan regne presist på dette, takket væreCarlo Alberto Castigliano, og enda mer presist takket være kongen av statikk Stephen Timoshenko. Vi lar Timoshenko forklare:
Jeg må nok innrømme at jeg ikke lenger henger med på matematikken, men Timoshenko har gitt oss en liten tabell som gir oversikt over hvordan trykk og strekk fordeler seg i fagverket.
Vi må ta moderne ressurser i bruk, og lar med det våre kolleger fra maskin og marinfag forklare hvordan dette henger sammen:
Vakkert blir det i alle fall, og med dette i bakhodet tar vi en liten rundtur ute på mezzaninen:
Dermed et gjensyn med en tidligere bloggpost: en "tribute" til de som konstrukerte fagverket, som ennå står i biblioteket:
Om det er flere enn meg som er “konstruksjonsnerder”: klikk opp bildet i stort format og sjekk klinket fagverk! Flott at dette er beholdt, særlig her hvor det er så synlig. Slikt ser man ikke lenger, etter at sveising overtok. Nydelig materialbruk er det også, med tynnere strekkstag (tydelig i midten av undergurten – nede) og tykkere trykkstag (på sidene nede). Fremtidens byggstudenter (kanskje andre også for den del) kan med fordel skippe en forelesning og ta en ekskursjon hit.
Vakker konstruksjon, og ikke minst funksjonell. Vi kan regne presist på dette, takket væreCarlo Alberto Castigliano, og enda mer presist takket være kongen av statikk Stephen Timoshenko. Vi lar Timoshenko forklare:
Jeg må nok innrømme at jeg ikke lenger henger med på matematikken, men Timoshenko har gitt oss en liten tabell som gir oversikt over hvordan trykk og strekk fordeler seg i fagverket.
Vi må ta moderne ressurser i bruk, og lar med det våre kolleger fra maskin og marinfag forklare hvordan dette henger sammen:
Vakkert blir det i alle fall, og med dette i bakhodet tar vi en liten rundtur ute på mezzaninen:
17. november 2014
Snapcash
Snapcash is a payments feature that allows Snapchat-users to send and receive money from friends through the app’s private messaging service. The tool is powered by Square, which operates its own similar service called Square Cash.
Via Re/code
Via Re/code
14. november 2014
iBeacons nærmer seg mainstream
Både BT og Aftenposten skriver om dette, dog i form av noe som nærmest virker som et innsalg for et firma som leverer sine tjenester.
Ved Senter for nye medier har vi imidlertid vært på iBeacons-ballen et års tid allerede, og lydinstallasjonen Tilhører er et konkret eksempel på en ganske annen bruk av denne teknologien.
13. november 2014
Code in image - image in code
As Cypher explains in the first Matrix movie: "there's way too much information to decode the Matrix.".
The "Matrix code" of raining green characters and pictograms allows the Matrix program to be concisely represented and thus read more easily. Neo is the only character who can see the code of which avatars are composed while in the Matrix, and he is therefore able to see their "true" digital form.