31. mai 2017

Workshop under DTAE-konferansen

Workshop under DTAE-konferansen om å illustrere bøker, med Hilde Kramer.

 Jeg endte opp med dette (i og for seg noe av det samme som jeg gjorde med studenter for noen uker siden):


30. mai 2017

Making music on a racetrack

Digital Technology in Arts Education started today. The day ended with a hands on workshop: "Slot car music" with Marita Isaksson & Geert Madsen:

I had a presentation "In Search of 360 Poetics". Among several other presentations that is. 

I will have a workshop tomorrow, "Working with 360-panoramas", which will be a follow up of the presentation today. I have put up some material for the workshop.

26. mai 2017

Installasjonsvideo – Expectationes ex Ulriken

Video av en installasjon av en videoinstallasjon. Stort mer meta blir det ikke, men nå begynner i alle fall Expectationes ex Ulriken ("Utsikter fra Ulriken") å ta form for alvor.

Klar for Digital Technology in Arts Education, i neste uke.

24. mai 2017

Designing the Auditor: A Prototype of Locative Radio with Original Sound Content

Artikkelen vår Designing the Auditor: A Prototype of Locative Radio with Original Sound Content er nå ute i Journal of Radio & Audio Media. Litt usikker på om denne linken leder til fullversjonen av artikkelen, men dersom du ikke får sett den: ta direkte kontakt.

Artikkelen bygger på et paper jeg og Lars Nyre presenterte under The Radio Conference i Utrecht i fjor. Empirien er knyttet til lydinstallasjonen "Tilhører" ("Auditor") som jeg og Johannes Ringheim laget i 2014 – dels som en utprøving av ibeacons for posisjonering. Vi jobbet videre med dette og gjennomførte en omfattende felttest i 2015. På bakgrunn av denne undersøkelsen, inkludert loggdata, spørreskjemaer og intervjuer, har vi gjort oss noen betraktninger omkring potensialet som ligger i posisjonerte lydopplevelser, og hvilke muligheter dette kan tilby fremtidens radio.

Du får et visst inntrykk av "Tilhører" i denne videoen. Viktig å gjøre oppmerksom på at hver enkelt opplevelse er unik, avhengig av hvordan den konkrete brukeren beveger seg. Lydmiljøet settes sammen ved av tre ulike "nivåer", og det er her potensialet for lokativ radio for alvor kommer inn.

23. mai 2017

Making of – vår første 360-fiksjon

Neste uke skal jeg holde innlegg og en workshop om 360-medier. I den forbindelse gjorde jeg og Øyvind (fra Senter for nye medier) et realt stunt. Manus ble skrevet noen sene nattetimer for noen dager siden, opptak i dag, redigering i morgen. Jeg og Øyvind er stab, skuespillere, regissører mm.

Enkelt forfølgelsesplot fordelt på seks scener. Her gjør vi klar til den første scenen, like ved høgskolebygget.




19. mai 2017

Gå og se bachelorstudentenes teaterproduksjon Medea

Premieren er over, men det er muligheter for å se denne forestillingen mandag 22 kl. 12,  tirsdag 23 kl. 12  og 1730 og onsdag 24 kl. 11.

Er du i nærheten av Kronstad anbefaler jeg en tur innom. Gresk tragedie med trøkk, og en flott audiovisuell opplevelse:

   

18. mai 2017

Expectationes ex Ulriken

Jeg holder for tiden på med et videotriptyk (tidligere skissert i form av en prototype), og det som i utgangspunktet skulle være et enkelt prosjekt ender selvfølgelig opp med å ta mer tid enn jeg hadde tenkt.

Utgangspunktet var relativt enkelt. Tre store paller, som allerede var strippet ned til rammen. Materialene ble brukt til Drit i det. Jeg har også fått tre avlagte skjermer fra IT-avdelingen, størrelse 22 til 14 tommer.

Etter å ha fundert på mange ulike løsninger endte jeg opp med noen jukserammer i rokokkostil, fra Ikea. Disse gir den snirklete fasaden, kall det gjerne påtatt stas, som jeg i kritiske stunder synes jeg ser i Bergen. Et selvbilde, som jeg ikke tror tjener byen.

Med dette som bakteppe ser jeg til en annen trønder: Johan Nordahl Brun – trønderen som ble biskop i Bergen (uten sammenligning forøvrig). Brun var en av de viktigste norske salmediktere og skrev bl.a. Norges første (uoffisielle) nasjonalsang, «For Norge, Kiempers Fødeland», og nettopp «Udsigter fra Ulriken», Bergens bysang.

Forhåpentligvis kan det til slutt bli seende ut noe ala dette:



17. mai 2017

Jernbanefilmer

Med tanke på et mulig, lite sideprosjekt:


14. mai 2017

På jakt etter VJ-system

Live-miksing av video er noe jeg ikke har holdt på med, men etter å jobbet noen dager videomanipulasjon (med tanke på en installasjon) melder tanken seg. Jeg kikker for øyeblikket på tre ulike system, alle gratis tilgjengelig: LiVES Video Editing SystemVeejay og Freej.

Gratisprinisppet er viktig i in sammenheng, da det meste jeg holder på med bør kunne anvendes i en eller annen sammenheng, sammen med studenter og dermed også i skolen. Det er trolig ikke den enkleste øvelsen å argumentere for en rektor at skolen må kjøpe inn programvare for live videomiksing. Skjønt det burde ikke være noe i veien for dette, siden livefremføring er der videoopptak møter andre former for opptredener, som drama, musikk, bildekunst etc. Men, uansett, gratis gjør hverdagen enklere.

Lives:





Veejay:



Freej er jeg litt mer usikker på, men programvaren har vært utviklet gjennom mange år.


En nittitallshistorie: KLF og en million pund

Bill Drummond & Jimmy Cauty var kjent som The K Foundation, The KLF, The Justified Ancients of Mu Mu. De laget noen av 90-tallets feteste housemusikk. Karrieren som superstjerner varte ikke så lenge. De gikk nok lei, og endte med å dra til den skotske øyen Jura (mest kjent for whiskeyen) og brenne opp en million pund.

KLFs mest kjente låter. Jeg husker disse videoene som kjempetøffe for 25  år siden, med Jimmy Cauty rockende i vei på en sitar mens Bill Dummond trakterer en vinkelsliper.


Et interessant intervju med Bill Drummond og Jimmy Cauty, om pengebrenningen. Det stiller noen store spørsmål, uten enkle svar:

11. mai 2017

Profesjonsfaglig digital kompetanse

Ikke lett å oppfylle alt dette:

En profesjonsfaglig digitalt kompetent lærer har forståelse for hvordan den digitale utviklingen endrer og utvider innholdet i fagene. Læreren har innsikt i hvordan integrering av digitale ressurser i læringsprosesser kan bidra til å nå kompetansemål i fag og ivareta de fem grunnleggende ferdighetene. Som forutsetning for dette trenger læreren å utvikle egne grunnleggende digitale ferdigheter. Samtidig trenger læreren innsikt i hva elevenes digitale ferdigheter innebærer og hvordan de kan utvikles i fagene.