1. juli 2008

28.7.08

Sammensatte læringsobjekter


 
Neida, dette skal ikke handle om Scorm, IMS eller andre dølle forkortelser.

Dette er bare en kjapp test av Sprout, et verktøy for å lage Flashobjekter som kan inkludere det meste. Jeg fikk nesten litt "memoz-feeling" når jeg testet dette. 

Gunnar Liestøl jobbet for noen år siden med et ITU-prosjekt der målet var å utvikle "korte audio-visuelle noder som både presenterer et emne/tema og introduserer kvalitetssikrede digitale ressurser". Det jeg så demonstrert var laget ved hjelp av LiveStage, men så vidt jeg kan se bør Sprout kunne gjøre jobben...

25.7.08

Tesco, øl, riddere og film

"Alt henger sammen med alt", avhengig av hvordan man ser på det... 

På ferie i Skotland (Tomatin, forøvrig med verdens største maltwhisky-destileri som nabo), endte ferden innom en filial av Tesco. I hyllene fant vi det som skulle bli feriens favoritt - Black Douglas, brygget ved et lite byggeri iBroughton. Dette er folk som kan øl

Faktisk ga dette såpass mersmak, at vi etterhvert la turen innom Broughton og bryggeriet. Hyggelige folk, som også kunne fortelle litt om Black Douglas, eller rettere Sir James Douglas, en ridder kjent fra den skotske frigjøringskampen. Vi fikk også vite hvorfor et lite bryggeri var representert i hyllene hos Tesco. Deres Champion Double Ale vant nemlig TESCO Beer Challenge i 2006, hvor premien var distribusjon i Tescos butikker. 

Ellers er det ikke så mye å si om Broughton, annet enn at det var en trivelig plass, og knyttet til forfatteren John Buchan. Her kommer vi til sammenhengens foreløpg siste ledd: Buchan er nemlig forfatter av "The 39 Steps", en spenningsroman som Hitchcock gjorde stor suksess med i form av filmen med samme tittel. En film som står som et klassisk forbilde for senere agent- og spionfilmer.

24.7.08

Den ideelle "bil" nummer to

En skal ikke være spåmann for å se at en større andel av privatkjøretøyene må bli mindre og lettere. Å frakte 1500 kilo bil sammen med matpakka har ikke fremtiden for seg. Nå sykler jeg riktignok til jobben, men VentureOne ser ut som noe som kunne fått meg til å slutte med det. Skjønt dette er neppe tingen i bilkøer... 

 

I bensinutgave gjør VentureOne 0 til 100 km/t på under 6 sekunder, og har en toppfart på 160 km/t. Den veier 540 kg, registreres som motorsykkel, men kan kjøres på vanlig bilsertifikat. 

Prisen for bensinutgaven blir trolig rundt 20000$, skjønt det spørs hva prisen blir her hjemme. Teknologien stammer nemlig for en stor del fraCarver, som allerede selges i Norge til 375.000,-. Så tilbake til VentureOne - denne skal nemlig komme med elektrisk drift, noe som for øyeblikket er gunstig med tanke på de norske avgiftene. 

Det unike med konstruksjoner er at førerhuset kan krenge opp til 45 grader i svingene, akkurat som en motorsykkel. Krengesystemet, kalt "Dynamic Vehicle Control" er utviklet av det hollandske firmaet Carver Engineering, responderer i henhold til både rattet og førerens bevegelser. Sjekk videoen for å få et inntrykk av hvordan dette fungerer. 

Den rene elektriske versjonen vil få to 20kW motorer og et 17 kWh lithium-ion batteri. Denne versjonen når en toppfart på 120 km/t og en akslererer fra 0 til 100 km/t på 8 sekunder. Batteriet skal kunne holde til en tur på 190 km, hvilket burde klare seg selv for de fleste dagpendlere. Batteri-versjonen vil koste 23.000$, og med dagens dollarkurs kan en håpe på en hyggelig pris også i Norge. 


Etiketter: 

3.7.08

Blogging og/for penger

I sommermodus, og skulle egentlig holdt meg unna tastaturet, men...

Dette funker nok...
Jill og Espen er intervjuet av Bergens Tidende om blogging for penger. Bakgrunnen er en artikkel i Dagens Næringslivs magasin D2, som blant annet tar for seg den svenske bloggen Blondinbella. Bloggeren, Isabella Löwengrip, er 17, skriver om mote og uteliv og tjener gode penger.
Mine egne erfaringstall tilsier at 20.000 sidevisninger genererer omkring 150 dollar i reklameinntekter fra Google Adwords. Tallene varierer imidlertid ganske mye mellom forskjellige domener og tema, men likevel: Blondinbellas 300.000 besøk per uke bør i alle fall kunne gi 50.000 kroner i måneden, trolig en god del mer. Med direkte betaling for produktomtaler snakker vi trolig om adskillig mer.
Jill viser til at det ifølge svensk lov ikke er tillatt å operere med tekstreklame, noe som også diskuteres ikommentarene til Espens posting. Jeg vet ikke hvorvidt det norske lovverket har formuleringer som tilsvarer de svenske, men pressen forholder seg i alle fall til Tekstreklameplakaten, "et regelverk i tillegg til Vær Varsom-plakaten som gir etiske retningslinjer om tekstreklame og sponsing, og som er relevant som grunnlag for behandling i Pressens Faglige Utvalg. Alle medlemmer av Norsk Presseforbunds grunnorganisasjoner plikter å arbeide etter disse regler, uansett medium".

Men dette?
Jill påpeker at bloggere som ikke opplyser om eventuell produktplassering ødelegger sin egen troverdighet. Spørsmålet jeg stiller meg er imidlertid om troverdighet spiller noen særlig rolle. De som skal treffe et massemarked, hvilket en jo må gjøre dersom det skal bli mye penger av å blogge på norsk, må vel først og fremst treffe innenfor "underholdning" snarere enn "saklig informasjon" - dermed spiller personlig touch, humor, kjendisstoff, intriger etc mye større rolle enn "troverdighet". Bloggere som vil tjene penger bør kanskje rett og slett skygge unna troverdighet...
Neste spørsmål jeg stiller meg: Ville jeg som tenåring har skrevet i hytt og vær om diverse produkter dersom jeg fikk godt betalt for det. Selvsagt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.