NRK Lydverket viser til en artikkel i Washington Post-magasinet The Root. Den beskriver næringskjeden i amerikansk platebransje, og hvor mye en artist eller låtskriver faktisk sitter igjen med etter å ha gitt ut ei plate.
Det pågår en debatt der artistene mener de skal ha en større andel av inntektene når en låt streames enn når den selges fysisk på en cd. Ved streaming er selskapets inntekt en ren nettoinntekt, slik at de sitter igjen med alt etter at royalty er utbetalt. Ved fysisk salg er dette annerledes, ettersom selskapet må dekke kostnader til blant annet trykk og distribusjon etter at royalty er utbetalt. Denne besparelsen ved streaming lar ikke selskapene artistene få del i.
Interessant at artistene får 13%, som er den samme prosentsatsen som norske fagbokforfattere får etter normalkontrakten. Musikkbransjen brukte mange år på å få noenlunde skikk på digitale tjenester. Skal tro om det vil gå like lang tid i bokbransjen, hvor økonomien er mildt sagt sammensatt. Digital distribusjon med påfølgende lavere priser og høyere prosentvis andel til forfatterne sitter nok langt inne. I tillegg preges deler av fagbokbransjen av tellekantregimet, som effektivt forhindrer mange fagbokforfattere i å forsøke nye forretningsmodeller.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.