26. juni 2023

AI and Theatre

The Oxford Research Centre in the Humanities (TORCH) arrangerte en åpen diskusjon om nåværende og fremtidig bruk av AI og immersive teknologier i teater og performance, ledet av TORCH DirectorWes Williams

Mye spennende som ble vist og diskutert, dog ikke så mye som spesifikt anvendte KI. Det kunne handlet om stykker om dette, men handlet mer om ulike eksempler på VR og AR. Uten at det ble mindre interessant av den grunn.

I panelet satt Sarah Ellis, Director of Digital i Royal Shakespeare Company (RSC),  arts, Ruthie Doyle, multidisciplinary artist and filmmaker.

Dan Tucker, Immersive Producer & Curator, viste blant annet In Pursuit of Repetitive Beats, laget av Allseeingeye.co. Ikke helt det samme, men her gikk mine tanker til Heaven by MYCKET.


Alison Humphrey, PhD candidate in mixed-reality media, viste et eksempel på motion capture brukt i A Midsummer's Night Dream:



David Taylor Associate Professor of English, viste eksempler fra AR- appen A Stage in Time, basert på gamle modeller av teaterscenografi. her fikk vi også noen historiske fakta. På grunn av borgerkrig var alle teatre i England stengt i 18 år, fra 1642. Da de åpnet igjen i 1660 var det med mer avanserte scenedesign og mekanikk for å flytte på de ulike elementene.


Jeg fikk meg ikke til å spørre om dette, men jeg lurte på Robert Barker og hans panoramaer i denne sammenhengen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.