16. juni 2022

Nyskaping gjennom bruk av roboter i undervisning

Innlegg under Fjordkonferansen 2022: Nyskaping gjennom bruk av roboter i undervisning. Vi presenterer ulike typer automatoner, brukt på forskjellige utdanningsnivå og med ulik målsetting. Eksemplene og diskusjonen er avgrenset til roboter som finnes som fysiske artefakter, og som kan styres av brukerne ved hjelp av kode. Vi ser på forskjellige typer roboter, fra enkle ferdigbygde enheter, maskiner som studenter bygger selv, via roboter til sosialt bruk og til industrielle maskiner.

Innlegget skisserer rammene for en artikkel om hvordan roboter kan fungere som "rød tråd" gjennom utdanningsløpet, fra grunnskole til høyre utdanning. Fysiske roboter har den fordelen at de inkluderer ganske mye bygging, noe som kan appellere til de som liker å jobbe med hendene, samtidig som det også inkluderer mer abstrakte måter å arbeide på, f eks ved å kode robotens egenskaper. Prosjektene kan dermed skalere i omfang og kompleksitet og tilpasses ulike nivå.




Til slutt. Denne sammenstillingen oppsummerer en ganske lang reise på Vestlandet, fra Ulvik via en overnatting på fjellovergangen mellom Byrkjelo og Utvik, så til Loen og Fjordkonferansen og tilbake til Bergen, via Førde og utallige stopp for tunnelarbeider sør for Sognefjorden. 



Full stopp ble det midt på natten da en tunell litt nord for Knarvik stengte for natten. En særdeles smal kjøretur fra Hillesvåg til Seim førte meg hjem, godt ut på morgenkvisten.


På veien nordover passerte jeg Fjærland, der armen av Jostedalsbreen, Bøyabreen,  nesten har forsvunnet helt:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.