29. august 2025

Merittert underviser

Høgskulen på Vestlandet har en ordning med merittering av undervisere. Dette er en ordning "løfte fram gode undervisarar som jobbar systematisk, vitskapeleg og i samarbeid med kollegaar om å utvikle kvaliteten i utdanningane". Jeg har litt problemer med å peke på meg selv og si "god", men jeg scorer nok på systematikk, samarbeid og utvikling. I alle fall, gitt kriteriene, slik kan det bli søknad av, som sammen med 12 andre kolleger har jeg fått status som merittert underviser i 2025.

Komitéens vurdering:

Han har utforma ein søknad som dokumenterer kompetansenivået hans og det faglege uttrykket hans sett ut i praksis. Netsida han har utvikla i samband med dette er innbydande, kommunikserande, interessant og lærerik.

Studentane er ein drivkraft for Hoem sitt arbeid knytt til utvikling av utforskande udervisning og skapande arbeid på campus og i praksisfeltet. Hoem viser til imponerande og særleg brei produksjon av læremiddel og læringsstøttande ressursar, som er fritt tilgjengelege. Dette er ein viktig del av utvikling av fagfellesskap. Hoem har bidratt i fleire emne- og studieprogramutviklingsprosessar, og han har tatt i bruk innovative undervisningsformer.

Puffet til å søke fikk jeg da jeg skrev den pedagogiske mappen ved opprykk til professor, og innså at det jeg da skrev om oppfylte mange av kriteriene til meritterte underveisere. Nettstedet som dokumenterer søknaden har en annen og friere form - jeg håper det kan være "interessant og lærerikt".

Min egen vurdering er nok at jeg scorer best i forhold til å produsere og dele faglig innhold, samt en lang rekke utviklingsprosjekter. Dette handler mye om hvor jeg kommer fra: da jeg begynte ved lærerutdanningen i 2016, hadde jeg bak meg nesten 20 år med ulike former for utvikling og produksjon av læremidler. Som utviklingen av eLogg og Memoz på tidlig 2000-tall, en rekke nettstudier med åpne ressurser, oppstarten av NDLA, og en ekte nysgjerrighet i forhold til utdanning og teknologi. Listen blir dermed lang.

Formidling er også en del av bildet, der bloggen du nå leser er det viktigste omdreiningspunktet. Jeg har skrevet her, om fag og annet, i snart 25 år. Sammen med foredrag.infodesign.no gir det et ganske godt bilde av det jeg holder på med.

Jeg føler meg som nevnt ikke så "god" som underviser, men kan nok skryte av at jeg aktivt tar med studenter i pågående kunst- og utviklingsprosjekter. Sist ut var Umbraludu, i vår, og i høst blir studenter med å utvikle Sonic Greenhouse videre. 

Fremover blir det trolig møte mellom KI og arbeid i fysiske materialer som kommer til å bli mitt felt. I sommer skrev jeg et lengre notat om KI i estetisk idearbeid og mine tanker om KI i utdanning. Bakgrunnen var et høringsmøte i regi av utvalget om kunstig intelligens i høyere utdanning. Selv skal jeg blant annet jobbe med prosjektet AI-teach i de kommende årene, og håper med det å kunne bidra til bruk av KI på fagenes premisser.

Oppdatert 27. november 2025:

Sammen med andre prisvinnere fikk vi som har fått status som meritterte undervisere fine ord fra høgskoleledelsen, diplom og blomster. Dermed en fornøyd gjeng:

10 av dei 13 meritterte underviserne: Ove Ronny Olsen Sæle, Bjørg Oddrun Hallås, Reidun Nerhus Fretland, Mette Bøe Lyngstad, May Britt Revheim Brekke, Joar Sande, el Houcine Messaoudi, Jon Hoem, Kristine Selvikvåg Lundervold og Tove Sandvoll Ve. Foto: HVL/Mauricio Pavez


2 kommentarer:

  1. Gratulerer så mye som merittert underviser! Er innom nettsiden for å orientere meg om digitale verktøy og så siste blogginnlegg i samme slengen om fliser. Gøy.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker så mye. Fint at det er flere ting enn bare det digitale som fenger. Skjønt, motivene på de nevnte flisene er KI-genererte og 3D-printet, en teknikk jeg også har forsøkt ved analog trykking. Det fungerer fint for å lage plater til høytrykk, men ikke like vra som pressformer for keramikk.

      Slett

Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.