31.8.04
Mer om å male seg inne
Evenshaugs erfaringer gjelder Fronter, men det er ingen spesielle grunner til å tro at tilstanden er spesielt mye bedre når det gjelder andre systemer. Så lenge systemene ikke opererer med enkle, felles standarder forblir man låst til en leverandør uten reelle muligheter til å flytte innholdet over på en annen plattform. Dette er nok ikke bare leverandørenes skyld, selv om de nok har kortsiktige interesser av å låse kundene til sin løsning. Problemet er vel så mye at det tenkes alt for komplisert i forhold til hva en "læringsplattform" skal håndtere. Systemene blir "altomfattende" og følgelig kompliserte og lite fleksible. Innholdspublisering, diskusjon etc, oppgaveinnlevering, tester og system for eventuell sporing burde vært adskilte moduler. Disse modulene bør igjen kommunisere ved hjelp av enkle regler slik at de kan kombineres etter behov. Konsekvensen burde kunne bli at vi som underviser slipper å forholde oss til en mengde muligheter som vi sjelden eller aldri har bruk for.
Vi blir ikke spesielt effektive av for mange muligheter og ikke blir det vi formidler særlig bedre heller. Sånn sett burde dette være et prosjekt på moderniseringsminister Morten Meyers agenda. Hans forgjenger oppsummerte det hele ganske bra, om enn i en litt annen sammenheng: "Det kan være sjarmerende å bli lurt av en ?special price, just for you, my friend? når man er på markedet i Marokko, men det er ikke der vi er, og det er ikke vår jobb å la oss sjarmere."
27.8.04
Ikke dumt, men ...
Med et såpass stort innkjøpsprogram der man legger seg litt under toppskiktet med tanke på konfigurereing burde det være mulig å få en svært så brukbar bærbar ned i 4000 kroner. Hvis Staten tar litt av dette samt administerer ordningen kan elevene sitte igjen med sin egen PC for et par tre tusenlapper. Sørger man for å innstallere fri programvare kommer det ingen kostnader i tillegg og man slår samtidig et slag for løsninger som burde vært langt mer utbredt i skoleverket enn hva tilfellet er i dag.
Fordelen med å eie fremfor å leie er først og fremst at elevene tar bedre vare på PCen, samt at det offentlige får en ordning som blir mye enklere å administere.
Per-2-Peer
Burde vel egentlig avsluttet prosjektet med en tur til Oslo og Ibsenfestivalen. Skulle gjerne hatt med meg Sebastian Hartmanns oppsetning av John Gabriel Borkman der bruk av storskjerm og kameraer gir litt ekstra trykk, men nå ender jeg nok i beste fall opp med Vilanden her i Bergen.
23.8.04
Fronter Fronter
"Roger Larsen har åpenbart rett i at han ? i en alder av 31 år ? har malt det norske utdanningssystemet inn i et hjørne. // ? Hvis vi forsvinner blir det alvorlige problemer. Hadde vi gått ned i mai ville eksamen til ti tusenvis av studenter forsvunnet, sier Larsen."
Listen over "hvorfor jeg ikke liker LMSer" kan med dette gjøres enda litt lenger. Store, sentraliserte system har en eneste fordel, de er billige i drift. Fleksibilitet, brukervennlighet, pedagogikk og videreutvikling er som oftest blant de områdene som blir skadelidende (joda, jeg har fått med meg at Fronter har en referansegruppe) : Fronter har truffet de tunge pedagogiske trender i den grad at man spør seg om hvem som former hvem, av Fronter og utdanningsmyndighetene."
Det skal Larsen ha, han er ærlig, intervjuet avsluttes nemlig med følgende godbit: " ? Vår filosofi har vært å redusere antall valg, redusere antall knapper ? i motsetning til Microsoft. Men på ett punkt ligner vi. Microsoft visste at når de hadde lagt operativsystemet innpå pc-en så hadde de en kanal inn til alle og kunne begynne å legge på ekstraprodukter. Nå har vi lagt inn «operativsystemet» så å si, og det er klart vi har ambisjoner om å legge på flere tjenester."
Tror nok vi dropper LMSet i år også, enten det heter CF, ITsL eller noe annet.
20.8.04
Digital og Sosial
Konferansens tema er ny teknologi i det åpne digitale sosiale rom. Målet er å gi innsikt om muligheter og sette fokus på hvordan teknologi kan brukes aktivt og sosialt.
Howard Rheingold kommer, Cory Doctorow kommer, Tron Øgrim kommer, Eirik Newth kommer, Torill Mortensen kommer.
Her er det bare å melde seg på fortere enn svinnt :-)
16.8.04
Ebøker med en vri
Via Picturephoning.