JON HOEM

Førsteamanuensis ved Institutt for kunstfag, Høgskulen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i kunst og håndverk, og forsker på og med nye kunst- og medieformer.

Jeg er interessert i forholdet mellom medier og fysiske materialer: i 2021 kom boken Digitale medier og materialitet med en grundig diskusjon av denne tematikken. Jeg er særlig interessert i det haptiske (berøring og bevegelse) knyttes til lyd.

Fremover jobber jeg særlig med den telematiske operaen Zosimos (2023-26) og (støy)instrumentet Sonic Greenhouse.

Nylig avsluttede prosjekter er Sonus (2023), Sampling av lyd og bærekraft (2022-), "Auditomosjon" (2021-23) og "Aquafoni" (2022).

Videre sfæriske medier, ulike former for roboter, mm.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering (2009).

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

1. august 2004

August 2004

31.8.04

Mer om å male seg inne

I Morgenbladet (27.08) følger Trude Evenshaug (UiO) opp reportasjen om Fronter med et leserinnlegg. "? Vi vet at vi har malt skolene inn i et hjørne, sier grunnlegger Roger Larsen" i forrige ukes intervju, noe som får Evenhaug til å avslutte sitt innlegg med følgende oppfordring: "Min oppfordring til universitetet er å tasse ut av hjørnet så fort malingen tørker. Dette har vi vært med på å utvikle. Rapp alt sammen tilbake. Ta med alt alle til sammen har lært og lag egne systemer. Bruk det som virker og omdefiner eller kast resten. Kunnskapen er felles og fri, og dette rådet er helt gratis. Men jeg vurderer å selge alt annet dyrt."  (takk til Jørn for tipset)

Evenshaugs erfaringer gjelder Fronter, men det er ingen spesielle grunner til å tro at tilstanden er spesielt mye bedre når det gjelder andre systemer. Så lenge systemene ikke opererer med enkle, felles standarder forblir man låst til en leverandør uten reelle muligheter til å flytte innholdet over på en annen plattform. Dette er nok ikke bare leverandørenes skyld, selv om de nok har kortsiktige interesser av å låse kundene til sin løsning. Problemet er vel så mye at det tenkes alt for komplisert i forhold til hva en "læringsplattform" skal håndtere. Systemene blir "altomfattende" og følgelig kompliserte og lite fleksible. Innholdspublisering, diskusjon etc, oppgaveinnlevering, tester og system for eventuell sporing burde vært adskilte moduler. Disse modulene bør igjen kommunisere ved hjelp av enkle regler slik at de kan kombineres etter behov. Konsekvensen burde kunne bli at vi som underviser slipper å forholde oss til en mengde muligheter som vi sjelden eller aldri har bruk for.

Vi blir ikke spesielt effektive av for mange muligheter og ikke blir det vi formidler særlig bedre heller. Sånn sett burde dette være et prosjekt på moderniseringsminister Morten Meyers agenda. Hans forgjenger oppsummerte det hele ganske bra, om enn i en litt annen sammenheng: "Det kan være sjarmerende å bli lurt av en ?special price, just for you, my friend? når man er på markedet i Marokko, men det er ikke der vi er, og det er ikke vår jobb å la oss sjarmere."

27.8.04

Ikke dumt, men ...

Paul Chaffey, i spissen for IKT-foreningen Abelia, foreslår bærbare pc-er til alle elever i videregående skole. Elevene skal få leie en bærbar pc for 1500 kroner. Brukbar ide, og tolig den eneste farbare vei dersom en skal komme i nærheten av full PC dekning i skolen. Men hvorfor leie og ikke eie?
Med et såpass stort innkjøpsprogram der man legger seg litt under toppskiktet med tanke på konfigurereing burde det være mulig å få en svært så brukbar bærbar ned i 4000 kroner. Hvis Staten tar litt av dette samt administerer ordningen kan elevene sitte igjen med sin egen PC for et par tre tusenlapper. Sørger man for å innstallere fri programvare kommer det ingen kostnader i tillegg og man slår samtidig et slag for løsninger som burde vært langt mer utbredt i skoleverket enn hva tilfellet er i dag.
Fordelen med å eie fremfor å leie er først og fremst at elevene tar bedre vare på PCen, samt at det offentlige får en ordning som blir mye enklere å administere.

Per-2-Peer

Etter å ha brukt litt for mye av årets sommerferie til å skrive innholdet til Per-2-Peer (ikke helt debugget/korrekturlest enda) synes jeg så smått jeg begynner å få litt taket på Ibsen. I fjor sommer tok vi den samme turen som Ibsens gjorde i 1862, opp Gudbrandsdalen, over til Sogn og opp til Romsdalen, en tur som fikk stor betydning for Brand og Peer Gynt (ja tittelen er mer en bare catchy). Så tok det sin tid før innholdet kom på plass, men slik blir det nå gjerne når ting skal gjøres i tillegg til alt annet.
Burde vel egentlig avsluttet prosjektet med en tur til Oslo og Ibsenfestivalen. Skulle gjerne hatt med meg Sebastian Hartmanns oppsetning av John Gabriel Borkman der bruk av storskjerm og kameraer gir litt ekstra trykk, men nå ender jeg nok i beste fall opp med Vilanden her i Bergen.

23.8.04

Fronter Fronter

Morgenbladet har intervjuet Roger Larsen - frontfigur i Fronter :-) - og skriver dette (via Eirik N) :
"Roger Larsen har åpenbart rett i at han ? i en alder av 31 år ? har malt det norske utdanningssystemet inn i et hjørne. // ? Hvis vi forsvinner blir det alvorlige problemer. Hadde vi gått ned i mai ville eksamen til ti tusenvis av studenter forsvunnet, sier Larsen."
Listen over "hvorfor jeg ikke liker LMSer" kan med dette gjøres enda litt lenger. Store, sentraliserte system har en eneste fordel, de er billige i drift. Fleksibilitet, brukervennlighet, pedagogikk og videreutvikling er som oftest blant de områdene som blir skadelidende (joda, jeg har fått med meg at  Fronter har en referansegruppe) : Fronter har truffet de tunge pedagogiske trender i den grad at man spør seg om hvem som former hvem, av Fronter og utdanningsmyndighetene."

Det skal Larsen ha, han er ærlig, intervjuet avsluttes nemlig med følgende godbit: " ? Vår filosofi har vært å redusere antall valg, redusere antall knapper ? i motsetning til Microsoft. Men på ett punkt ligner vi. Microsoft visste at når de hadde lagt operativsystemet innpå pc-en så hadde de en kanal inn til alle og kunne begynne å legge på ekstraprodukter. Nå har vi lagt inn «operativsystemet» så å si, og det er klart vi har ambisjoner om å legge på flere tjenester."
Tror nok vi dropper LMSet i år også, enten det heter CF, ITsL eller noe annet.

20.8.04

Digital og Sosial

Konferanse i Bergen i november.

Konferansens tema er ny teknologi i det åpne digitale sosiale rom. Målet er å gi innsikt om muligheter og  sette fokus på hvordan teknologi kan brukes aktivt og sosialt.

Howard Rheingold kommer, Cory Doctorow kommer, Tron Øgrim kommer, Eirik Newth kommer, Torill Mortensen kommer.
Her er det bare å melde seg på fortere enn svinnt :-)

16.8.04

Ebøker med en vri

Jukselapper ol er selvsagt for lengst en anakronisme. I Korea er det siste tilskudd til listen over problematiske bruksmåter knyttet til bildetelefonerutstrakt kopiering av bøker. Ebok med en litt annen twist enn den industrien har sett for seg :-)
Via Picturephoning.

11.8.04

NTV og Telenor

Litt usikker på betydningen av NTVs outsourcings-tanker. Trolig gir det Telenor en mulighet til å få drifte det digitale sendenettet samtidig som de kan komme til å ta hånd om betal-tv-tjenesten i nettet. Det er selvsagvt en vesentlig forskjell på å drifte og levere innhold, men grensen blir trolig stadig vanskeligere å definere. Ender dette opp som en løsning driftet av tredjepart der TV2 og NRK blir gitt eksklusiv tilgang? Det høres i tilfelle ikke ut som løfterike visjoner for et fremtdig digitalt fjernsyn.

Exit "bred" kompetanse?

Fillern! CW skriver "For å bli en attraktiv kandidat, og dermed en kandidat som kan stille høye lønnskrav, er det lurt å tenke enhetlig helt fra studiene avsluttes. Finn et fagområde og hold deg til det. De fleste arbeidsgivere ønsker seg søkere med konsistente cv-er som peker i en bestemt retning." Kombinasjonen av konstruksjonsteknikk, medievitenskap og IT pluss diverse andre krumspring er altså forklaringen for min del :-)
Til toppen

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket