30.5.06
Private pirat-jegere
Sunde, som tidligere ikke kan påberope seg plagsomt god lovanvendelse (jmf saken mot Jon Lech Johansen) er i denne forbindelsen tydeligvis føre var og vil fikse på loven:
- Musikkbransjen trenger en mekanisme for å kunne håndheve rettighetene sine og kreve erstatninger. I dag er bransjen avhengig av politiets hjelp for å slå ned på den ulovlige piratvirksomheten, men politiet prioriterer ikke denne typen saker, sier hun til Dagens Næringsliv.
Ja, en "mekanisme for å kunne håndheve rettighetene sine" kan det være mange som trenger, men selvtekt har aldri vært noen særlig god ide. Med en analogi til en annen virkelighet kan en jo argumentere for beste medisin mot gjentatt hærverk er borgervern med anledning til å gi juling, men slik vil vi da ikke ha det.
Til Digi.no sier advokat Espen Tøndel, som jobber på vegne av filmorganisasjonen Motion Picture Association (MPA) og Den internasjonale platebransjens forening i Norge (Ifpi):
- Da ville vi slippe å gå veien om politi eller domstol, noe som ville gjort jobben vår betraktelig enklere.
Og dette kommer fra jurister!!
Oppdatering:
Thomas Gramstad skriver om "platebransjens selvmordsbombing" i musikknettavisen Ballade, blant annet med henvisning til "Hannemyrs tredje medielov": "Gitt tilstedeværelsen av et legitimt tilbud og fornuftige priser vil piratvirksomhet marginaliseres og de store fortjenestene være forbeholdt legitime aktører."
Det er rimleig å anta at folk flest ønsker å være hederlige og lovlydige, samt at de faktisk ønsker å støtte produksjonen av åndsverk de liker.
Nok en oppdatering:
«Det beste med dette er at du tjener så mye penger» sier Christer Falck til Propaganda. Ved å selge CDer via Phonofile må han ut med 15 prosent i avanse, dermed blir C+C Records sittende igjen med 127,50 kroner per solgte plate, mot bare mellom : 50 og 60 kroner om cd-en hadde vært solgt over disk.
Til de som tror at de tradisjonelle distribusjonskanalene fungerer for mindre, norske band:
- Tungtvann er ikke tatt inn av én eneste grossist, forteller Falck.
29.5.06
Berlin: Die Sinfonie der Großstadt
Jeg har vært på jakt etter Walter Ruttmans Berlin: Die Sinfonie der Großstadt og så dumper jeg over den på Google Video. Filmen, laget i 1927, hører definitivt hjemme blant de klassiske dokumentarfilmene og er vel verd å se, samt lytte til. Soundtracket holder nemlig også høy klasse.
Håper blant andre Filmarkivet.no kan lære noe av dette (mye negativt kan sies om løsningen deres, og bedre blir det ikke i det jeg oppdager at de sperrer utenlandske IP-nummer). Norske filmer som har fallt i det fri, som filmaviser og spillefilmer fra før krigen burde man legge ut og la brukerne - både i Norge og utlandet - sørge for at kulturarven blir videreformidlet og gjenbrukt i stedet for å "støve ned" på Filmarkivets servere. Ideelle rettigheter gjelder selvsagt fremdeles, men man bør lage seg et system som tar hansyn til at de ikke lenger er knyttet økonomiske rettigheter til svært mye interessant filmmateriale.
26.5.06
Halvsannheter om nedlasting av musikk
At formuleringene omkring hva som er lovlig og ikke er egent til å bli misforstått får så være i denne omgang, men jeg stusser over tallmaterialet som presenteres for å underbygge at nedlasting er et økonomisk problem:
I fjor lastet så mange som 922.000 norske nettbrukere ned ulovlig musikk fra Internett, ifølge tall fra MMI.
I snitt laster hver bruker ned 23,4 sanger ulovlig i uken. I løpet av ett år tilsvarer dette mer en milliard låter.
Men henger dette på greip? Enten er det en kommafeil ute og går eller så mener MMI å ha tallmateriale som forteller at nærmere en million nordmenn laster ned mer enn 1200 sanger årlig, og det i gjennomsnitt!! Dersom det er i nærheten av riktig er det jo smått utrolig at det selges CDer i det hele tatt. Forklaringen må være at mye av det som lastes ned enten allerede er kjøpt, eller blir kjøpt på CD.
Dernest, "ulovlig kopiering" defineres som følger: "Gratis nedlasting/kopiering direkte fra internett er regnet som ulovlig kopiering". Sist jeg lastet ned musikk var i forkant av en konsert med Jenny Lewis and the Watson Twins. Jeg lastet ned et par av hennes sanger (det ligger en lenke på JennyLewis.com til MySpace), samt noen fra Johnatan Rice (som spilte i bandet, og viste seg å være en utmerket sanger). Utmerket reklame for artistene, noe som medførte at jeg gikk på konserten. Alle happy, bortsett fra at det dreier seg om "ulovlig nedlasting" ifølge MMI/NORWACO, og dermed statistikkmat.
Denne stadig tilbakevendende retorikken knyttet til (u)lovlighet, og det ofte på sviktende grunnlag, begynner å bli litt slitsom. Ikke minst fordi pressen i stor grad fungerer som mikrofonstativ for musikkindustrien i denne sammenhengen. Kulturelle ytringer, som musikk er en god ting, men det betyr ikke nødvendigvis at den eksisterende økonomien rundt distribusjonen har fremtiden for seg.
Forsøkene på å etabelere en oppfatning av at "gratis = ulovlig" på nettet er nok bevisst, og de nye formuleringene i Åndsverklovens §12 er nærmest skreddersydd i så måte, i form av formuleringen "fremmed hjelp", samt "effektive beskyttelsessystemer" i §53a. Åndsverkloven begynner å bli svært vanskelig å forholde seg til i praksis, noe som er i ferd med å gjøre opphavsretten til noe som kun defineres og forstås av jurister.
25.5.06
Trusted Computing
"Trusted Computing" er laget av Benjamin Stephan og Lutz Vogel, en lekker liten film om en problemstilling som etterhvert kan komme til å angå oss alle. Ikke interessert i temaet? Se den likevel, den er flott laget.
Filmen er lisensiert under Creative Commons Sampling-lisens og finnes i bedre oppløsning her.
Usett, eller i det minste infrarødt
Jeg har forsøkt meg litt på å ta infrarøde bilder med digitalkamera, om enn med noe varierende resultat. Jeg er for bedagelig anlagt til å drasse rundt på et stativ, noe som begrenser mulighetene en smule. Dessuten viser det seg å være omtrent plent umulig å fokusere skikkelig medmindre det er skikkelig lyst. Dermed snakker vi liten blender og lange lukkertider.Men noen brukbare resultater blir det da, i alle fall synes jeg disse panoramaene har blitt rimelig vellykket
Ikke så spennende motiver kanskje, men for meg som vet hvordan det faktisk så ut da bildene ble tatt er de smått fascinerede. Lange lukkertider i kombinasjon med lys i den delen av spekteret som vi ikke kan se med det blotte øye gir i alle fall noen effekter som til og med Photoshop får problemer med å gjenskape. I parken ovenfor (Schillerpark i Berlin) var det fullt av folk da jeg tok dette bildet, men med en lukkertid på flere sekunder forsvinner alt og alle som er i bevegelse i forhold til bakgrunnen, eller små bølger blir seende ut som en slett flate. I tilleg blir kontrastene på himmelen mye større og grønne blader blir næremest hvitglødende. Spennende, om ikke annet fordi det er bilder vi ellers ikke får sett.
18.5.06
Opphavsretten har det tøft
Svenske Expressen og britiske The Guardian, har kreditert Drammens Tidende for bildet - problemet er bare at avisen aldri har solgt det.<
Fotograf Lisa Selin har kopirettighetene og har bestemt at bildet ikke skulle videreselges. Det ser ikke ut til å hjelpe særlig.
Oppdatering, 19.05.06:
Hmm, ifølge Journalisten.no forteller redaktøren av dt.no at han selv sendte lenke med url?en til saken til Nettavisen, VG, Dagbladet og Aftenposten.
- Vi fikk nyss om at NRK jobbet med saken, og skjønte at saken var løftet opp fra det lokale til det nasjonale plan. Da gjorde vi slik vi pleier å gjøre: tipse andre norske medier om vår sak, for å sikre at det er vi som blir kreditert, forklarer Lars Espevalen.
Det endrer jo ikke noe med hensyn til opphavsretten til bildet, rent formelt, men stiller unektelig saken i et litt annet lys. Det er dessuten interessant å obeservere at nettavisene har problemer med å kreditere primærkilden. Ja, ja, det er vel ingen nyhet det heller.
17.5.06
Gratulerer med dagen
15.5.06
Which File Extension Are You?
Which File Extension are You?
9.5.06
Wikitreff i Bergen 29. mai
Det vil bli et foredrag av Jimbo, 18.00-20.00 i Auditorium 1, Realfagbygget ved UiB, med en etterfølgende sosial sammenkomst for alle interesserte wikipedianere.
Oppdatering 30.05.06:
Listen now! (57:53min / 26.5MB)
4.5.06
"Kjører kronen"
Det handles for 400-500 milliarder i norske kroner hver eneste dag, noe som i hovedsak skyldes fond som driver ren spekulasjon i valutamarkedet
"Aksjeinvestorer og andre som skal finansiere investeringer i det norske markedet utgjør bare en mindre del."
"Møkkasystem" er en mer folkelig måte å betegne det hele på.
Om man kaller virkemidlene for "Tobin-skatt" eller noe annet får være så sin sak. Jeg er ikke dummere enn at jeg skjønner at sammenhengene fort kan bli komplekse, men det er likevel vanskelig å akseptere et system som gjør det attraktivt å spekulere i et lands valuta.
2.5.06
Satsningsområde IKT"...was not found"
En aldri så liten re-direct kunne man ha kostet på seg, slik at man endte her.
Å flytte filer i katalogstrukturen er ikke alltid så lurt...
Hva gjør en forsker?
Det viktigste en forsker gjør er å stille spørsmål: Hvordan kan jeg beskrive det jeg lurer på og senere det jeg forsker på? Hvorfor er det slik? Hvordan fungerer det, eller hvorfor fungerer det ikke slik jeg trodde?
Det er spennende og nyttig å være en skikkelig nysgjerrigper.
1.5.06
Mens jeg venter på Renessansen
Renessanse betyr "gjenfødelse" og ikke vet jeg om dette er det som skal til for å få europeisk film til å banke amerikansk film, på den amerikanske filmens premisser.I alle fall ser traileren til Renaissance alvorlig elegant ut samtidig som dette går Matrix en høy gang når det gjelder bruken av tung industrirock (i mangel av noe bedre å kalle det)
For en som i årevis har drømt om å gjøre fotografi om til sort hvitt tegneserie kommer dette til å bli opptur. Dersom historien i tillegg er god, og skikkelig fortalt, så forskuterer jeg årets kino-opplevelse.
Regissøren Christian Volckman sier dette om bruken av teknologien, samt noe om inspirasjonskildene. Her har han filmreferansene i orden i alle fall:
I first saw black-and-white images which used "motion capture" at the Salon Imagina in 1998, tests made by Marc Miance (Attitude Studio). It seemed we were seeing the movements of real actors in a graphic universe that was staggered. I was drawn to it immediately.
The cinematic transposition opened up extraordinary perspectives of using my influences such as the American noir films, Fritz Lang?s Metropolis and M Le Maudit, and also the Russian experimental films of the 30s. Dziga Vertov, for instance, bowled me over with his madness, his energy and his freedom.
Mer her
Samt:
Traileren må bare sees.....
Oppdatering, noe etter midnatt :)
Dette burde jeg ikke gjort, men noen ganger må bare ting testes ut. Etter gjentatte runder i Photoshop kom jeg fram til en metode som fungerer sånn noenlunde. Ikke helt Renaissance-klasse over dette ennå, men en ser vel at jeg beveger meg i den samme sjangeren om ikke annet. Disse er altså IKKE fra filmen, om noen skulle komme på å tro det.
Oppdaget forresten også at Flickr har svært få fornuftige bilder av menn. Faktisk så få at det er omtrent klin umulig å finne noen som jeg kunne bruke til noe fornuftig. Men, men, så er jo meningen å ta bildene selv.