JON HOEM

Førsteamanuensis ved Institutt for kunstfag, Høgskulen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i kunst og håndverk, og forsker på og med nye kunst- og medieformer.

Jeg er interessert i forholdet mellom medier og fysiske materialer: i 2021 kom boken Digitale medier og materialitet med en grundig diskusjon av denne tematikken. Jeg er særlig interessert i det haptiske (berøring og bevegelse) knyttes til lyd.

Fremover jobber jeg særlig med den telematiske operaen Zosimos (2023-26) og (støy)instrumentet Sonic Greenhouse.

Nylig avsluttede prosjekter er Sonus (2023), Sampling av lyd og bærekraft (2022-), "Auditomosjon" (2021-23) og "Aquafoni" (2022).

Videre sfæriske medier, ulike former for roboter, mm.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering (2009).

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

26. mars 2016

Tekstreklame vs forbrukerjournalistikk

I et intervju med Dagens Næringsliv kommer Bernt Olufsen med klar tale om kvaliteten på norske nettaviser:

– De er altfor kjedelige i uttrykket. Frontene er dønn like, og alt blir like viktig enten det er reklame eller journalistisk innhold, sier Olufsen til Dagens Næringsliv. Her er det lett å si seg enig.

Den tidligere schibestededaktøren er også bekymret for innholdsmarkedsføring. Olufsen frykter at norske mediehus vil begynne å blande sammen produksjonen av redaksjonelt og reklame.

Siden dette intervjuet er publisert i DN er det fristende å vise til at avisen rett som det er tar opp fenomenet tekstreklame. Spesielt kvinnelige bloggere og journalister som skriver om mote har fått gjennomgå. Såpass at jeg har stusset litt fra tid til annen, ikke minst fordi DN køler ganske bra på når det gjelder produkter rettet mot menn. Vet ikke hva vi skal kalle dette, sakset fra dagens nettavis – forbrukerjournalistikk?


Porsche siliter kanskje litt med salgstallene i Norge for tiden, så det er kjekt med litt drahjelp i medier der en når potensielle kjøpere....

25. mars 2016

4k endrer produksjonen av live-video

Sagt det før (se blant annet foredrag under NODA 2015), men det fortjener å gjentas. Ikke minst fordi utviklingen av konkrete løsninger nå begynner å skyte fart. Jeg har tidligere skrevet en del om potensialet som ligger i å gjøre opptak i 4k og distribuere HD – blant annet det jeg kaller "4k til 720-metoden". Kort fortalt går dette ut på å produsere det som tilsynelatende er en flerkameraproduksjon med ett enkelt kamera.

Et noenlunde tilsvarende konsept har strømmeleverandøren Livestream utviklet til et interesent produkt, kalt Movi. Det er i og for seg ikke selve kameraet som er det mest interessante, bortsett fra at det fanger video i 4k. Det som vekker min interesse er appen som tillater live avvikling med kamerabevegelser og utsnitt – alt hentet ut av 4k opptaket. På denne måten simuleres flerkameraproduksjon.


Det er ikke noen dristig spådom å komme med: lignende konsepter vil vi se mer av i tiden som kommer og at dette vil få betydning for hvordan webTV produseres.

En egen "dockingenhet" gir opp til ti timer batteritid og mulighet for tilkobling via ulike kablede grensesnitt, blant annet Ethernet. Dermed skulle det meste ligge til rette for videostrømmer med lav feilrate. Enheten kan også gi strøm til mobilen og dermed sørge for at sendingen holdes oppe uten kjedelige avbrudd grunnet tomt mobilbatteri.


15. mars 2016

3D-film – heldigvis på hell

Mener å ha lest at rundt 20% av befolkningen ikke har et samsyn som gjør at de har noen som helst glede av 3D-film. Men det er ikke hovedpoenget. Allerede for hundre år siden fant den franske filmskaperen Abel Gance ut at økt teknologisk realisme egentlig ikke gir . I storfilmen Napoleon brukte han utstyr for å filme enorme panoramabilder (forløperen til Polyvision og det senere Cinemascope).

Ideen var at dette skulle brukes for å skape så realistiske scener som mulig. Gance fant imidlertid ut at opplevd realisme ikke nødvendigvis hang sammen med en slik teknisk tilnærming. Den samme lærdommen gjelder trolig for 3D.

NRK skriver at det ser ut som 3D nådde en topp i 2011 og at besøkstallet avhenger av filmens attraksjon, hvordan effektene er brukt, og hvordan publikum blir fysisk påvirket av effektene, for eksempel at noen opplever kvalme og hodepine.

– Folk har skjønt at forskjellen til vanlig 2D ikke er enormt stor. De er litt lei og synes det er trøblete å sitte med briller på nesa i to og en halv time. I tillegg er det dyrt, sier filmanmelder og redaksjonssjef for Filmmagasinet, Einar Aarvig.

– Jeg håper filmskaperne blir flinkere til å utnytte potensialet i 3D. De burde gjøre opplevelsen dypere og mer avgjørende for kinoopplevelsen, der publikum tas med på en mer visuell reise, og at det ikke bare er effekter, sier han.

Med et tilbakeblikk til Gance er det bare å anbefale filmskapere å fokusere på gode historier og fortelle disse på originale måter, uten alt for mye teknologifokus. Gance endre opp med å bruke breddeformatet i Napoleon, men i stedet for å vise panoramabilder hele tiden brukte han flaten til å skape montasjer med flere scener samtidig (triptykoner).

13. mars 2016

Bøker for grafikkmarkedet

Dataspill er derfor blant de tingene som aldri har appellert til meg som mediebruker. Samtidig interesserer dataspill meg i høyeste grad, men da først og fremst på grunn av alle de løsningene denne industrien utvikler. Litt rar inngang dette, men bakgrunnen er Trent Reznors soundtrack til dataspillet Quake, tilbake i 1996. Det er et tyveårsjubileum på gang for dette dataspillet, som flyttet på de teknologiske grensene den gangen. Reznor er en fyr det er lurt å lytte til ("Pretty much of the music is free on the Internet anyway").



La gjerne lyden fra et tyve år gammelt dataspill være bakgrunnslyden når du leser videre:



Jeg har det innimellom med å forsøke meg som spåmann, og bommer derfor ofte. Dvs, kanskje ikke så ofte med selve substansen i spådommen, men mest i forhold til tidsperspektivet. Det meste tar lenger tid enn en tror. I 2009 ga jeg Dagbladet et par år igjen på papir. Fasiten siden 2009 er imidlertid at Dagbladet ikke har tapt mer enn 10.000 lesere på papir årlig. De nærmer seg nå et opplag på 50.000.

En annen spådom som jeg har gjentatt en stund er at ebøker vil utradere alle bøker som kun formidler gjennom skrift. Illustrerte bøker lever også farlig, for her kommer bokappene. Der bøkene har en fremtid er i det som kan karakteriseres som "grafikkmarkedet". Dvs påkostende bøker i begrenset opplag.

Nå er det ikke noe som tyder på at papirbokmarkedet forsvinner med det første, men her kommer jeg omsider til bloggpostens hovedsak, og tilbake til Reznor og NIN: Bildekunstneren Russell Mills laget coveret til Nine Inch Nails Hesitation Marks (her er det mulig å bytte soundtrack :) og arbeidene som ble skapt har nå funnet veien til bokutgivelsen Cargo in the blood. Som altså er den type bøker jeg ser for meg at har en fremtid på papir.

12. mars 2016

Eksporter Google Docs som EPUB

Dette har jeg ventet på i noen år. Tuller ikke.

Det blir neppe noen gamechanger i ebokmarkedet, men gjør i alle fall EPUB lettere tilgjengelig for hvermansen.



Google Apps update alerts: Export Google Docs files as EPUB publications

11. mars 2016

Se nettsider, f eks Popcorn Time, anonymt

Økokrim har beslaglagt nettstedet popcorn-time.no, men artikkelen Se Popcorn Time Anonymt ligger fremdeles i Google cachet.

Et litt langt sitat, men gitt bakgrunnen får det våge seg. Poenget er nemlig viktig:

I tillegg til å skjule hvem du er kan en VPN oppkobling være nyttig for andre formål, som ved f.eks. abonnement på lovlige strømmetjenester. La oss si at du ønsker å se innhold på et annet språk enn det som tilbys i den norske versjonen av strømmetjenesten. Ved å benytte VPN kan man velge å fremstå som en bruker fra et annet land som f.eks. USA, Nederland, Sverige, Sveits osv. Ofte er det også et annet, og mange ganger et bedre og større tilbud som tilbys kundene i andre land enn i Norge.

TorGuard en av de mest annerkjente tilbyderne av VPN og Anonym Proxy løsninger. Med Anonym Proxy fra TorGuard sørger du for at din identitet og IP adresse ikke er tilgjengelig for uvedkommende. Du kan da bruke programmer som Popcorn Time, Bittorrent og uTorrent uten at andre har innsyn i hva som lastes ned.


Økokrim på sin side argumenterer slik:

ØKOKRIM har i dag tatt beslag i domenet popcorn-time.no. ØKOKRIM mistenker at domenet benyttes til straffbar medvirkning til brudd på åndsverkloven § 2, som gir rettighetshaver enerett til å råde over åndsverk.

Ulovlig fildeling av opphavsrett-beskyttet materiale på internett utgjør et alvorlig samfunnsproblem. Opphavsretten bidrar til å sikre utøvende kunstnere økonomisk utbytte av sin skapende virksomhet, noe som igjen er viktig for åndsproduksjon, innovasjon og kunstnerisk utvikling. Tilgjengeliggjøring på internett uten samtykke fra rettighetshaverne krenker opphavsretten. Det norske domenet popcorn-time.no utgjør, etter ØKOKRIMs syn, en del av et globalt problem i stadig og rask utvikling.

Fildelingstjenesten Popcorn Time gjør tilgjengelig for allmennheten et stort antall filmer og TV-serier. I all hovedsak er filmene og TV-seriene lagt ut på internett uten rettighetshavers samtykke. Det norske domenet popcorn-time.no bidrar til tilgjengeliggjøringen ved å lenke til andre domener hvor nødvendig programvare kan lastes ned. I tillegg tilbyr det norske domenet popcorn-time.no informasjon, brukerveiledninger og nyhetsoppdateringer.


Det er en ikke ubetydelig "snørr og bart"-problematikk her. Problemet er nok at nettstedet promoterer torguard.no og kobler bruken av denne tjenesten til Popcorntime. Men folk kan jo selv spekulere i hvorfor Økokrim ikke rører domenet torguard.no. Det finnes flere VPN-tjenester som er helt gratis, og de er da reklamebasert. Jeg kan ikke gå god for om du kan stole på disse, men her er i alle fall noen eksempler:
Å kunne surfe anonymt kan være essensielt i noen sammenhenger. Det er blant annet noe journalister (bør) kurses i

Økokrim synes å mene at det er medvirkning til opphavsrettsbrudd dersom en linker til Popcorntime. Nesten litt søtt, men du får google det i stedet.

I en e-post til ITavisen skriver Olav Torvund, professor ved Senter for rettsinformatikk følgende:

«Popcorn-time.no er i alle fall et steg lenger unna selve den ulovlige tilgjengeliggjøringen, […]. Det er i alle fall ikke åpenbart at tjenesten vil være ulovlig, slik Økokrim synes å forutsette. Innholdet på siden skiller seg ikke vesentlig fra det vi finner på sidene til nettaviser som har skrevet om slike tjenester

Via Dimag.no

7. mars 2016

Media City Bergen - skuffende bygg

Det heter seg at det er det indre som teller. Får håpe det, for eksteriørt er ikke nybygget til Media City Bergen mye å skryte av. Snarere en real nedtur, sammenlignet med det opprinnelige bygget.

Tidligere var bygget dekket av kobberfargede plater med en viss patina og fargespill. Nå er det jevnt sort og kjedelig.  Vinduene var tidligere trukket noe inn, noe som bidro ytterligere til å skape litt liv i fasaden. Nå er vindusbåndene trukket nesten helt ut i vegglivet og gjør hele greia padde flatt. 

Hovedblokken har behold sine 55 høydemeter. Dette har alltid vært et stort og massivt bygg, men inntrykket av størrelsen påvirkes av blokkens form. På dette punktet bringer heller ikke den nye fasaden noe godt med seg. Tvert imot. Tidligere lå det terasserte bygget mellom blokkene, noe som skapte et mindre dominerende uttrykk. Nå har blitt til en steil fasade med stusslige materialkvaliteter.

Det som en gang var et inngangsparti med litt svung over er redusert til noe som minner om et kjøpesenter, der man begynte å spare penger lenge før arkitekten ble konsultert. Ikke en gang en bitte liten variasjon i fasaden for å markere inngangspartiet. Skjønt skrytebildene antyder noen lyseffekter på kvelden, men jeg har en lei misstanke om at dette blir det ikke mye av.  Stusslig!

Her har en selvsagt vunnet en del kvadratmeter innvendig, men du verden hvor mye dårligere denne fasaden har blitt, sammenlignet med utgangspunktet:

Legg merke til de kjipe platene, den nærmest slette fasaden og den nærmest fantasiløse fasaden ut mot Lars Hilles gate.

Det opprinnelige bygget har de samme høydene, men et tilbaketrukket inngangsparti med høye søyler og an avtrapning av mellombyggene, ga et helt annet visuelt inntrykk. Terrassering og beplantning gjorde bygget ganske innbydende, tross det store formatet.

4. mars 2016

Meritteringssystem for kvalitet i undervisningen

Dette virker potensielt spennende, og ikke minst viktig. En arbeidsgruppen har sett på et meritteringssystem for undervisning ved NTNU og UiT Norges arktiske universitet. Rapporten har blitt til ut fra en ambisjon om en markert styrking av undervisningskvaliteten. Rapporten har også til hensikten å styrke den enkeltes undervisningskompetanse og gjøre den til en integrert del av karriereforløpet.

Arbeidsgruppe IKT og medier

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket