JON HOEM

Førsteamanuensis ved Institutt for kunstfag, Høgskulen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i kunst og håndverk, og forsker på og med nye kunst- og medieformer. Leder forskergruppen MaTecSus.

Jeg er interessert i forholdet mellom medier og fysiske materialer: i 2021 kom boken Digitale medier og materialitet med en grundig diskusjon av denne tematikken. Jeg er særlig interessert i det haptiske (berøring og bevegelse) knyttes til lyd.

Fremover jobber jeg særlig med den telematiske operaen Zosimos (2023-26) og (støy)instrumentet Sonic Greenhouse.

Nylig avsluttede prosjekter er Sonus (2023), Sampling av lyd og bærekraft (2022-), "Auditomosjon" (2021-23) og "Aquafoni" (2022).

Videre sfæriske medier, ulike former for roboter, mm.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering (2009).

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

22. november 2024

Tester KI-generert video

Kjapt forsøk, en kort introduksjon til Sonic Greenhouse. Finnes mange tjenester som løser dette, her har jeg brukt humva.ai og Capcut.

20. november 2024

3D-printede trykkplater

I forlengelsen av forsøk jeg gjorde for et års tid siden (ting tar tid), men denne gangen  med en todelt trykkplate. Grunnen er rett og slett at 3D-printeren har noen betydelige begrensninger med hensyn til størrelsen på printene. Dermed må to plater skjøtes sammen. For å minimere sjansene for synlige skjøter er originalbildet tilpasset slik at platen kan deles der det er lite sverte som påføres – her midt på stammen, like under greinene.


PLA-plasten, printet med 100% innfill, der selve bunnplaten er 2mm og deretter flatene for høytrykket hevet ytterligere 2mm. Platen blir dermed rimelig solid, men tåler neppe å  printes særlig tynnere.

Trykksverten er basert på planteoljer, og fungerer på samme måte som tradisjonelle oljebaserte farger. Dermed ingen løsemidler og mindre miljøbelastning. Den dekker godt og fungerer fint sammen med PLA-plasten.

17. november 2024

Robotikk, KI og håndverk

Bilde: robotor.it
I går diskuterte jeg en fremtid i grenselandet mellom kunstig intelligens, robotikk og menneskers aktivitet. Skulle jeg valgt yrkesvei i dag ville sett i retning av hvordan en designer løsninger som bruker roboter til formål som hjelper mennesker på ulike områder. Helse og omsorg er kanskje det mest opplagte, men ulike håndverksfag er også særdeles aktuelle. Ikke minst tror jeg det vil skje svært mye når det kommer til store næringer, som bygg og anlegg. Jeg snakket litt om dette til 10-klassinger for noen uker siden. De kommer til å måtte forholde seg til denne teknologiutviklingen på alvor.

Jeg forsøker å holde på en optimisme, og styrer unna ideer som krigsroboter mm, slik en ser konturene av i Ukraina. Jeg skriver en del om dette i Digitale medier og materialitet: kybernetikk og kunstig intelligens spiller i dag en rolle på nær sagt alle områder. Sensorene, algoritmene og de elektromekaniske styringssystemene som finnes i et selvbalanserende hoverboard, har mye til felles med løsninger som styrer våpen. Dette innebærer at en ingeniør, som forbedrer kontrollsystemene for en leke, kan ende opp med å bidra til mer presise våpen. Denne smitteeffekten ble påpekt av Norbert Wiener allerede på 1940- og 50-tallet. Se f eks The Human Use of Human Beings.

I den nevnte diskusjonen nevnte jeg mitt første konferanseinnlegg, etter at jeg begynte å undervise i kunst og håndverk, der jeg tar for meg håndverkets møte med maskiner. Min venn nevnte tradisjonshåndverk, som et eksempel som ikke vil kunne overtas av maskiner. Det har han nok rett i, men også håndverk vil endres. Videoen nedenfor viser eksempler fra et av flere italienske firma som benytter store CNC-freser for å forme marmor. Det blir sagt at 99% av jobben kan gjøres av maskiner. Den siste, eller de siste prosentene blir viktige.


Kunstnere som Michelangelo hadde også mange dyktige ansatte, som aldri ble navngitt, så forskjellen er kanskje ikke så stor som vi først tenker. Dersom ideen er god blir resultatet godt, enten det er laget av en maskin eller et menneske. Samtidig gjør vissheten om at noe er laget av en maskin en forskjell. Men, en kunstner som ikke tar maskiner som dette i bruk jobber med en tids- og kostnadsmessig ulempe.

9. november 2024

Mazaher i Kairo

På tur til Kairo, i forbindelse med operaprosjektet Zosimos. Enorm by med spennende kulturliv. Vi besøkte vår egyptiske partner, Orient Productions, som blant annet driver festivalen D-CAF - Downtown Contemporary Arts Festival, den største festivalen for scenisk samtidskunst i Egypt.

Blant det autentiske er Mazaher, et ensemble der kvinner spiller en ledende rolle. Musikerne er blant de siste gjenværende Zār (زار)-utøverne i Egypt. Zār er et fellesskapsritual med tromming og dans, hvis tradisjon hovedsakelig videreføres av kvinner, og der hoveddeltakere er kvinner.



Foto: Ahmed Emad H
Tanbūra (lyre)

21. oktober 2024

'I pleaded guilty to journalism'

Julian Assange deltok i en parlamentarisk høring om hans varetektsfengsling og domfellelse - og den avkjølende effekten det har hatt på de som kjemper for menneskerettigheter. Assange talte i forkant av en full plenumsdebatt om dette temaet, i regi av Parliamentary Assembly of the Council of Europe (PACE) 2. oktober.

Dette er Assange sine første uttalelser siden han ble løslatt fra fengsel i Storbritannia for fire måneder siden. Assange sa blant annet dette til parlamentarikere: 

"I want to be totally clear. I am not free today because the system worked. I am free today because after years of incarceration I pleaded guilty to journalism. I pleaded guilty to seeking information from a source, and I pleaded guilty to informing the public what that information was."

Viktig, opprørende og skummelt:

20. oktober 2024

Teknologier for fremtiden – Kunstig intelligens

Jeg skal snakke om hvordan teknologi endrer samfunnet. Tilhørerne er 10-klassinger, som trolig har mye mer erfaring med mange av disse teknologiene enn hva jeg har. Gleder meg til å høre hva de tenker, og regner med å fravike denne presentasjonen.


16. oktober 2024

Utestenging av student for selvplagiat var ugyldig

Tanken er god, en skal ikke som student (eller forsker) få uttelling for samme innhold flere ganger. Konseptet selvplagiat er imidlertid ganske ullent, og når en "selvplagierer" upublisert materiale blir det enda merkeligere. Nå har Høyesterett plassert skapet.

Saken gjelder en student ved Høgskolen i Innlandet, som høsten 2021 tok ny eksamen i et emne hun tidligere hadde strøket i. I forbindelse med sensuren ble det gjennomført plagiatkontroll og det ble avdekket tekstlikhet med besvarelsen hun tidligere hadde levert. Tekstlikheten besto i at studenten hadde gjenbrukt to avsnitt fra sin tidligere besvarelse, uten at denne var oppgitt som kilde.

Studentens eksamen ble annullert, og hun ble utestengt fra høyskolen i to semestre og fratatt retten til å gå opp til eksamen ved alle institusjoner underlagt universitets- og høyskoleloven like lenge. Felles klagenemnd stadfestet vedtaket.

Høyesterett uttaler at studenten objektivt sett handlet i strid med forskriften som den gangen gjaldt for eksamensbesvarelser. Handlingen kan likevel ikke anses som fusk fordi den skjulte gjenbruken i dette tilfellet ikke var rettsstridig.

Det sentrale siktemålet med forbudet mot skjult gjenbruk, er å forhindre at en student oppnår dobbelt uttelling for samme faginnhold. Når teksten som gjenbrukes stammer fra en underkjent eksamensbesvarelse, slår ikke begrunnelsen for forbudet til.


Saken berører, i alle fall indirekte, forskningsetikken. Selvplagiat er imidlertid ikke det samme som plagiat: "I forskningsetisk forstand er plagiat å ta hele eller deler av andres arbeid og fremstille det som sitt eget, slik det fremgår av nasjonale forskningsetiske retningslinjer utarbeidet av NENT og NESH."

6. oktober 2024

Dalí: Cybernetics

Dalí: Cybernetics er en utstilling i Valencia, som viser Salvador Dalís arbeider i ulike digitale former. Det mest imponerende er en VR-opplevelse (laget i 2022), vist i rommet avbildet til høyre, laget av selskapet Layers of Reality.

Rommet avbildet til høre ser ikke særlig spennende ut, men de grafiske elementene er der kun for å orientere VR-brillene. På den måten blir det et nær perfekt samsvar mellom det fysiske rommet og det virtuelle rommet, projisert i brukernes VR-briller. Brukerne er synlige for hverandre, i form av hoder med dykkerhjelm. Dette er tilstrekkelig til at en kan interagere med andre, og ikke minst unngå fysiske kollisjoner.

Dalí ville trolig likt mye av dette. I motsetning til tanken om kunstens «aura», betraktet Dalí teknisk reproduserbarhet som en mulighet til å forlate det som var utdatert og skape kunst i samsvar med samtiden. Dalí var en av de første kunstnerne som eksperimenterte med fotografi, film, holografi og kybernetikk. Han var opptatt av datamaskiner, han eksperimenterte med grafiske representasjoner gjennom piksler, og forsøkte å forstå kybernetisk språk. 

18. september 2024

Presentasjon - Pappelonia

Ingvard og jeg er på NordFo-konferansen i Vasa, AI Make Slöjd, og presenterer prosjektert Pappelonia.

Pappelonia ble laget sammen med studenter og elever, for Festspillene i Bergen 2024.

Sjekk forresten en svært imponerende KI-dialog omkring prosjektet.

Skremmende bra, faglig KI-dialog

Jeg har latt meg imponere av generative KI-tjenester som Chat-GPT, og diverse bilde- og videogeneratorer. Men Google NotebookLM gir meg fullstendig hakeslepp. Denne dialogen er generert av KI, der den eneste input fra min side er en link til presentasjonen av Pappelonia. "Samtalen" varer i drøye 6 minutter:

En ting er hvor naturlig dialogen flyter; i min bok er dette på høyde med svært mange podcaster og radioprogram. Jo, det er litt mye "yeah" og "great", men det er i kombinasjon med det faktiske innholdet jeg kommer til hakesleppet.

16. september 2024

Kroppslig læring og utforskertrang

I mitt tilfelle handler dette om ulike former for fysiske instillasjoner, og sammenhenger mellom sanser, bevegelse og (lærings)omgivelser.

15. september 2024

Sonic Greenhouse på Siljustøl

Vi (studentene, Johannes, Jostein og jeg) tok med oss 8 lydgartnerier til en skikkelig felttest på Siljustøl. Dermed begynner trådene å samles for alvor, med idemakere, designere, komponister og utøvere på ett brett.

Studentene lagde konkret musikk – "konkret" fordi vi jobber med lyder i form av opptak (lydsampling), og med det lydene og musikken som noe håndfast. De fysiske aspektene ved lydgartneriene er viktige, både utformingen av instrumentkassene, den fysiske plasseringen av kontrollere og hvordan disse brukes ved manipulering av lydene i sanntid.

Videoen nedenfor viser litt av opptakene i felt, deretter en rekke fremføringer inne i Sæveruds stue. Merk at vi fremdeles er på prototypestadiet, og dette er lyder som studentene skaper og fremfører live. I videoen er alt bearbeidet i lydgartneriene, med svært kort tid til forberedelser.



 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket