JON HOEM

Førsteamanuensis ved Institutt for kunstfag, Høgskulen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i kunst og håndverk, og forsker på og med nye kunst- og medieformer.

Jeg er interessert i forholdet mellom medier og fysiske materialer: i 2021 kom boken Digitale medier og materialitet med en grundig diskusjon av denne tematikken. Jeg er særlig interessert i det haptiske (berøring og bevegelse) knyttes til lyd.

Fremover jobber jeg særlig med den telematiske operaen Zosimos (2023-26) og (støy)instrumentet Sonic Greenhouse.

Nylig avsluttede prosjekter er Sonus (2023), Sampling av lyd og bærekraft (2022-), "Auditomosjon" (2021-23) og "Aquafoni" (2022).

Videre sfæriske medier, ulike former for roboter, mm.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering (2009).

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

28. september 2011

Mediehistorie fra "Bryggen i Bergen"

Et lite stykke mediehistorie, intet mindre...
Min første ordentlige produksjon var en CD-ROM om Bryggen og Vågsbunnen. Som fersk hovedfagsstudent, men spesielfelt knyttet til fortellerteknikk i digitale medier, var det naturlig å forsøke seg på interaktiv video. Jostein S ga meg tillit, og dermed rimelig frie hender, ti tross for at jeg var et rimelig ubeskrevet blad.
Dessverre har jeg store problemer med å få avspilt CD-ROMen på en maskin med muligheter for skjermopptak. Jeg må nemlig få dokumentert dette på et vis, i det selve CD-ROMen nærmer seg kategorien skrot. Innholdet er derimot ganske bra, og omfattende, både i form av tekster, bilder og altså videoer. Kanskje nok en bekreftelse på at det har noe for seg å fokusere på innhold, og la teknologien komme deretter.
I alt femten klipp kunne spilles av i ulike rekkefølger. Jeg husker at manusarbeidet var ganske innfløkt, for å få de enkelte delene til å passe sammen, uten av fortellingen krasjet med seg selv. Interaktiv video er, også slik sett, ikke enkelt. Uansett, dette må være en av de aller tidligste (om ikke det tidligste) eksemplene innen sjangeren "interaktiv video" i Norge.
Klippene ble grisekomprimert, siden lagringsplass var en svært reell problemstilling i de dager. Både bildekvalitet og lyd lider betydelig under det. Opptakene ble gjort i all hast, i løpet av en enkelt dag – så vidt jeg kan huske. Det begynner å bli lenge siden :) Dermed har det gått litt fort i svingene, og jeg ser i ettertid enkelte åpenbare regiblundere. Manus er jeg imidlertid fremdeles rimelig fornøyd med.
Prinsippene for hvordan fortellingen er knyttet sammen er imidlertid det mest interessante i denne sammenhengen. Her fortellingen gjenskapt med YouTubes kommentarfunksjon:(

Oppdatering: Youtube har tullet til kommentarfunksjonen, da det ikke lenger er mulig å pause videoene - dermed forsvinner valgene på slutten av hver sekvens for raskt)




Fortellingens struktur, fordelt på 16 noder:



Her er videoene tatt fra platen og satt sammen til en sammenhengene film. Dvs det mangler ett klipp, pga begrensningen på 15 minutter. Dette klippet får du eventuelt se for seg. De fjorten andre sekvensene er nå satt sammen slik (originalt ble de vist med veivalg i slutten av hver sekvens):




Registrering på Facebook

Registrering på Facebook begynner å bli temmelig grimme greier, så jeg tillater meg en dobbeltposting med henvisning til det vi skriver om kommunikasjonsmønsteret "Registerering" på Tekst 2 null bloggen og selvsagt i selve boka.

Timeline er en funksjon som skal gi Facebook-venner en visualisert, klikkbar, detaljert og kronologisk oversikt over hva som har skjedd i livet ditt så lenge du har vært på Facebook. Mange uttrykt bekymring for at denne funksjonen skal gjøre det lett for folk å skape seg et detaljert innblikk i livet ditt.

Den nye tidslinjen gjør det mye enklere å lage en detaljert profil av deg, forutsatt at du har gitt din tillatelse. Det blir dermed viktig å sette riktig personvernnivå på Facebook og luke vekk "dårlige venner".

Enda verre er Facebooks nye «ticker» - informasjonsfeltet øverst til høyre som fortløpende forteller deg hva dine venner driver med.

Legg til at Facebook benytter cookies som registrerer din aktivitet på nettet, selv når du er logget av Facebook. Informasjon som kan lastes opp til Facebooks servere straks du logger deg på.

På toppen av det hele kan opplysningene selges til tredjepart.

Bedre å holde seg unna? Åpenbart, men slik går det nok dessverre ikke. Å være "sosial" på Facebook er visstnok nærmest en livsnødvendighet.

Kilde: Tekst 2 null og DN.no

26. september 2011

Dødehavsrullene er på nett

I boka Informasjonsdesign for digitale medier, som jeg skrev for ti år siden (hjelpe meg), kommer jeg med en liten refleksjon omkring Dødehavsrullene, og de analoge medienes bestandighet. Nå ser det ut til at også Dødehavsrullene har nådd den digitale tidsalder.

Dødehavsrullene på nett lanseres i dag, i anledning den nært forestående nyttårsfeiringen i den hebraiske kalenderen, melder Google i et blogginnlegg.

For snart ett år siden begynte Google arbeidet med å digitalisere Dødehavsrullene, som er skrevet på pergament. Skanningen har skjedd i samarbeid med Det israelske nasjonalmuseet i Jerusalem.



Via Tekst 2 null

Nettet er et primærbehov for unge

En ny undersøkelse utført av IT-selskapet Cisco viser at mange studenter og unge profesjonelle regner internett som like viktig som de viktigste elementære behovene vi har.

Noen sentrale funn gjengitt i rapporten:
  • Mer enn halvparten av respondentene svarer at de ikke kan leve uten internett og anser internett som en «integrert del av livet sitt».
  • To av fem studenter svarer at internett er viktigere for dem enn dating, omgang med venner og musikk.
Videre viser undersøkelsen at de unge foretrekker nye, mobile enheter som smarttelefon fremfor tradisjonelle medier for å få tilgang til informasjon:
  • For én av fem studenter er smarttelefonen den viktigste enheten de bruker til daglig, mens det samme antallet svarer at de bruker en stasjonær PC til daglig.
  • Mindre enn én av ti studenter og unge profesjonelle svarer at TV er det viktigste teknologiske mediet i deres dagligliv.
  • Bare én av 25 anser aviser som deres viktigste kilde til informasjon.
  • To av fem studenter har ikke kjøpt en eneste «fysisk» bok i løpet av de siste to årene – eller noensinne.
Propaganda via Tekst 2 null

23. september 2011

Hva slags presse (og samfunn) vil vi ha?

Geir Woxholth skriver i det debattinnlegg på Aftenposten.no om saken TV2 kjørte om stortingsrepresentant Bård Hoksrud:
TV 2s avsløring av stortingsrepresentant Bård Hoksruds sexkjøp i Riga reiser grunnleggende spørsmål om personvern og etikk. Bør samfunnet godta at en representant for den «fjerde statsmakt», media, som kritiker og overvåker, foretar en avsløring av et straffbart forhold som det aktuelle? Og er det som har skjedd i seg selv en straffbar lovovertredelse og derved noe «bedre» en det straffbare sexkjøpet?
Kjernespørsmålet er hvordan situasjonen hadde vært om TV 2 ikke hadde fått «napp».

Det har fremkommet at TV-kanalen reiste til Riga på grunnlag av tips om at «noe ulovlig» kunne skje. Uten at noen kjenner detaljene, er det tydelig at TV-kanalen ikke bare har brukt skjult kamera i sin jakt på stortingsrepresentanten. TV bildene viste at det er drevet en organisert og skjult overvåkning av stortingsrepresentanten under hele hans opphold i Riga.

TV2 fulgte ham med skjult kamera til et bordell, returnerte selv til bordellet dagen etter, henvendte seg til bordellet og de prostituerte som om TV2 var kunder, og «plukket ut» den prostituerte som kanalen fikk bekreftet hadde hatt sex med stortingsrepresentanten. Hun innrømmet forholdet, etter at TV2 stilte en del ledende spørsmål.

I forhold til de prostituerte er dette ufint, men disse har kanskje ikke krav på noen beskyttelse, selv om bordellvirksomhet eventuelt skulle være lovlig i Latvia? Eller har de det? Vi kan la det ligge for ikke å tape fokus: Det bør rettes mot TV 2s overvåkning av Hoksrud.

Journalist Ulf Andenes skriver i en kommentar at dette er et gjensyn med arbeidsmetodene fra de råeste engelske sensasjonsaviser.
Å ligge i buskene for å spionere på kjentfolks kjønnsliv, har ikke vært regnet for norske pressefolks høyeste faglige utfordring. TV2 rettferdiggjør sitt gjennombrudd som bordellspioner ved å si at de avslører lovbrudd.

16. september 2011

Bildestabilistering med YouTube

Ingen stor video, filmatisk sett, men et eksperiment. Et lite CMOS-kamera på sykkelstyret gir i utgangspunktet veldig rufsete bilder, noe den nye bildestabiliseringsfunksjonen delvis ordner opp i (til venstre):

Selvsagt er prisen et tettere utsnitt, men ikke verre enn at dette kan være det som hever et håndholdt opptak. Med en vidvinkel blir det dessuten mer å jobbe med i utgangspunktet.

Test med et opptak i full HD:

Jeg tester videre på Webdokumentar-bloggen, med en mer redigert video.

15. september 2011

Kamerakraninger og kjøringer, fra 2011 til 1941

Eirik Glambek Bøe, den ene halvdelen av Kings of Convenience, postet nylig videoen til Me in You på Vimeo. Videoen viser en flott "kraning", gjort med et minihelikopter ala dette.



13. september 2011

Blade Runner - hvordan introen ble til

Blade Runnerer 30 år i 2012, men spesialeffektene står, viusuelt sette, ikke tilbake for det beste vi ser i dag. Introduksjonen setter stemningen på en fortreffelig måte:



Svært interessant å høre, og se, Douglas Trumbull forklare hvordan denne scenen ble til.

12. september 2011

Til jobben med 808-kamera

Etter å ha lest om dette billigkameraet på NRKbeta fikk jeg en sendt fra Hong Kong, for noen dager siden.



Hver gang jeg bestiller noe fra Deal Extreme surrer denne et sted i bakhodet:

Spill den mens du ser turen min, hjemmefra og til jobb. Turen i seg selv er nemlig ikke så interessant.

Det interessante er hvor usannsynlig rimelig elektronikk har blitt. For drøye ti dollar får en et bittelite pinholekamera medinnebygget batteri, usb-utgang og slot for micro-SD-kort. Ikke vent deg fantastiske bilder, men kameraets størrelse gjør det likevel interessant, og jeg ble positivt overrasket over bildekvaliteten. Og for noen dollar mer, øker i alle fall oppløsningen betydelig.

Det som kom fra Kina på 1980-tallet, og som TAV-låta metaforisk referer til, var skramlete saker, som lett gikk i stykker. 808-kameraet er billige greier det også, og ser slik ut, men faktisk ganske solid.

Og hjem igjen:

11. september 2011

Hva vi ikke bør lære av 9/11

Mye bra blir skrevet i dag, blant annet av Jonas Bakken i DN.no:
Hvordan kan egentlig en sivilisasjon som dominerer verden trues av en terroraksjon? Hvordan kan den jevne amerikaner bli mindre fri av dette? George Bush sa det egentlig best selv, i den samme talen.

“Terrorist attacks can shake the foundations of our biggest buildings, but they cannot touch the foundation of America.”

Han hadde helt rett, de eneste som i dag kan ødelegge den demokratiske og frihetspregede sivilisasjonen som både USA og Norge er en del av – er oss selv.

Bush-administrasjonen nølte ikke med å gå til verks. Mindre enn 14 dager etter angrepet skrev John Yoo, en advokat ved det Hvite hus, et notat som argumenterte for en ganske skremmende tolkning av lovverket. Sikkerhetsekspert Bruce Schneier oppsummerer notatet slik i sin bok ”On Security”:

”Presidenten har uinnskrenkede fullmakter til å bekjempe terrorisme. Han kan spionere på hvem som helst, arrestere hvem som helst og kidnappe hvem som helst og sende ham til et annet land basert på mistanken om at han kan være en terrorist. Og ifølge notatet varer denne retten til det ikke lenger finnes terrorisme i verde
Kilde: DN.no

9. september 2011

Kampen mot badekaret

Hva gjør man med 200 (?) kilo badekar i støpjern, plassert i annen etasje. Jo, "hiver" det ut vinduet :)

Og skulle noen være interessert i et autentisk badekar fra 1930-tallet (de overgår dagens modeller på mange måter), så blir jeg nok ikke kvitt dette før over helga...

Michael Hart

"Reasonable people adapt themselves to the world. Unreasonable people attempt to adapt the world to themselves. All progress, therefore, depends on unreasonable people."

Sitatet stammer fra Michael Stern Hart, som nærmest må kalles oppfinneren av e-bøker. Han startet Gutenberg-prosjektet for 40 år siden. Digitalisering av litteratur står dermed igjen som livsverket til Hart, som døde 64 år gammel.

Michael S. Hart - Gutenberg

2. september 2011

Om fasaderplater og tesselering på HiBs nybygg

En litt lengre versjon av posten i bildebloggen om nybygget. Her kan den imidlertid bo:



Platene er ikke helt like - litt ulik hullstørrelse - men jeg antar de er laget som en "tile", slik at de danner et sammenhengende mønster. Oppdatering: Så feil kan man ta, panelene er nemlig del av et større bilde. Men det som står nedenfor er interessant likevel...

Tilling, eller tesselering kommer fra det latinske ordet tessela som er navnet på den lille kvadratiske steinen som ble brukt i romerske mosaikker. Kort fortalt går det ut på å fylle ut en flate med flere mindre, slik at de ikke har gap seg imellom, og heller ikke overlapper.

Det finnes mange eksempler fra kunsthistorien, også i form av datagrafikk. M.C. Escher brukte mange varianter av tesselering i sin grafikk. Her en variant, som en variasjon over konseptet.

escher_tesselering

Teknikken er kanskje tatt lengst innen islamsk mosaikkunst, mye på grunn av denne religionens "bildeforbud" (som i og for seg også finnes i Det gamle testamente).





Etter å ha klippet og limt litt, fremstår dette som en form for tesselering:

tile

Og med det finner det sin plass i kunst-, religions- og teknologihistorien :)
 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket