Førsteamanuensis ved Institutt for kunstfag, Høgskulen på Vestlandet – Bergen.
Underviser i kunst og håndverk, og forsker på og med nye kunst- og medieformer. Leder forskergruppen MaTecSus.
Jeg er interessert i forholdet mellom medier og fysiske materialer: i 2021 kom boken Digitale medier og materialitet med en grundig diskusjon av denne tematikken. Jeg er særlig interessert i det haptiske (berøring og bevegelse) knyttes til lyd.
Fremover jobber jeg særlig med den telematiske operaen Zosimos
(2023-26) og (støy)instrumentet Sonic Greenhouse.
Aksjonen begynner i morgen. Jeg har ikke for vane å være med, men sykler selvsagt :) Stort sette hele året.
Filmet med DJI Osmo, en særdeles snasen liten sak som filmer fullstabilisert video i 4k. Her er hastigheten satt til det dobbelte, neo som gjør at versjonen ovenfor kun er tilgjengelig i Full HD. For de som skulle ønske full 4k i normal hastighet: sjekk denne versjonen.
Da jeg begynte med video for alvor, for rundt 25 år siden, kostet stabilisert video enormt mye. Vi snakket gjerne om flere hundre tusen for de beste riggene,. Utstyret var så imidlertid så tungt at folk måtte være svært veltrente for å operere disse over tid. I dag: Osmoen koster en håndfull tusenlapper, veier noen gram og kan lett monteres på sykkelstyret.
4K er fire ganger så stor bildeflate som Full HD, dvs 3840x2160 piksler. Dette gir også stillbilder på drøyt 8 megapiksler, som i mange sammenhenger er godt også til fotohournalistikk. Det er en ganske enkel spådom: viceo vil nesten fullstendig overta som opptaksformat, også for stillbilder, på samme måte som digitale bilder har fortrengt analog film.
Postet dette på Arkitekturnytt og synes det hele er såpass interessant at jeg dobbeltposter denne. Få med deg foredraget i bunn av saken – det ga i alle fall meg noen nye perspektiver på hvorfor verden ser ut som den gjør (intet mindre).