JON HOEM

Førsteamanuensis ved Institutt for kunstfag, Høgskulen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i kunst og håndverk, og forsker på og med nye kunst- og medieformer. Leder forskergruppen MaTecSus.

Jeg er interessert i forholdet mellom medier og fysiske materialer: i 2021 kom boken Digitale medier og materialitet med en grundig diskusjon av denne tematikken. Jeg er særlig interessert i det haptiske (berøring og bevegelse) knyttes til lyd.

Fremover jobber jeg særlig med den telematiske operaen Zosimos (2023-26) og (støy)instrumentet Sonic Greenhouse.

Nylig avsluttede prosjekter er Sonus (2023), Sampling av lyd og bærekraft (2022-), "Auditomosjon" (2021-23) og "Aquafoni" (2022).

Videre sfæriske medier, ulike former for roboter, mm.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering (2009).

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

4. april 2016

Fremtidens langtransport

Postet dette på Arkitekturnytt og synes det hele er såpass interessant at jeg dobbeltposter denne. Få med deg foredraget i bunn av saken – det ga i alle fall meg noen nye perspektiver på hvorfor verden ser ut som den gjør (intet mindre).



Hybridluftskipet selges inn som en rimelig løsning for å transportere passasjerer og gods til fjerntliggende steder. Det trenger en brøkdel av infrastrukturen til konvensjonelle transportfly, og forbrenner langt mindre drivstoff.

Luftskipet designes for å kunne frakte 19 passasjerer og 21 tonn nyttelast. Fartøyet får en rekkevidde på 1400 nautiske mil. Både lasteromvolum og løfteevne er omtrent identisk med C-130J Super Hercules. Marsjhastigheten er imidlertid kun 60 knop.

Mens det første hybridluftskipet altså kan frakte 21 tonn last, snakker Lockheed Martin allerede om å oppskalere til å kunne frakte hele 500 tonn. Det åpner for helt nye tanker om lang, og tung transport:



Amerikanske Lockheed Martin har inngått den første avtalen om tolv kommersielle hybridluftskip som etter planen skal leveres fra 2018. Hybrid betyr at luftskipets løft i tillegg til oppdrift fra det heliumfylte skroget får aerodynamisk løft fra skrogutformingen og fire styrbare propeller med tilhørende dieselmotorer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket