JON HOEM

Førsteamanuensis ved Institutt for kunstfag, Høgskulen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i kunst og håndverk, og forsker på og med nye kunst- og medieformer.

Jeg er interessert i forholdet mellom medier og fysiske materialer: i 2021 kom boken Digitale medier og materialitet med en grundig diskusjon av denne tematikken. Jeg er særlig interessert i det haptiske (berøring og bevegelse) knyttes til lyd.

Fremover jobber jeg særlig med den telematiske operaen Zosimos (2023-26) og (støy)instrumentet Sonic Greenhouse.

Nylig avsluttede prosjekter er Sonus (2023), Sampling av lyd og bærekraft (2022-), "Auditomosjon" (2021-23) og "Aquafoni" (2022).

Videre sfæriske medier, ulike former for roboter, mm.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering (2009).

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

18. februar 2022

Aquafoni – filting og filtrering og lyd

Lydklokkene begynner å ta form. Her et lite utvalg, midt i prosessen, samt en snapshot fra ulleverandøren: Ved Hillesvåg ullvarefabrikk kommer det meste av ullen fra norske sauer - kortreist med andre ord.

Studentene former kardet ull og med filtenåler og toving, ulike teknikker for å filtre ullfibre sammen.

Jeg er på ingen måte bevandret i etymologi, men det er spennende hvordan ord har oppstått og hvordan betydninger henger sammen. Så langt jeg kan finne ut kommer filte fra Latin "filtrum", og kan kanskje bety noe i retning av å sammenføye. Men ordet henger igjen sammen med at sammenfiltrede fibre kunne brukes til å rense væsker. Derav på Latin "filtrare" – filtrere. I medisinsk terminologi betegner filtrum gropen de aller fleste har på overleppen. Det føyer sammen ansiktet, under nesen, og gjør ansiktet mer fleksibelt, slik at vi kan skape flere ulike uttrykk.

Ting henger dermed sammen på underfundig, begrepsmessig vis. En vesentlig del av lydproduksjonen som jeg holder med på til installasjonen Aquafoni handler om å ta i bruk digitale filtre, der signabehandlingen filterer vekk enkelte frekvenser og fremhever andre, samtidig som forskjellige lydkilder blandes sammen. 

– Filting av lyd, om du vil.

På en befaring rundt på HVL lette vi etter egnede steder for installasjonen. Det handler om å finne rom som er store nok og som har akustiske egenskaper som er egnet. I den sammenheng snakket jeg litt om konkret musikk og hvordan denne kan leve godt med et samspill med omgivelseslyder. Jeg nevnte et eksempel på en innspilling av Ólafur Arnalds and Nils Frahm, der lyder fra byen, knirking av stoler, støy fra tangenter mm er en, for meg, vesentlig del av lytteopplevelsen. For vår del vil naturlydrer ha en mer sentral plass, noe som også gjør at omgivelseslyder gjerne kan blandes i det totale lydbildet.

Frahm spilte forresten for noen år inn albumet Felt, fremført på et preparert piano flyt med nettopp filt.




1 kommentar:

  1. Tekstilmuseet på Salhus, i Bergen, har forresten mange lignende maskiner for karding og spinning. I tillegg en rekke strikkemaskiner. Museet åpner igjen om noen dager, den 20. februar.

    SvarSlett

Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket