JON HOEM

Førsteamanuensis ved Institutt for kunstfag, Høgskulen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i kunst og håndverk, og forsker på og med nye kunst- og medieformer.

Jeg er interessert i forholdet mellom medier og fysiske materialer: i 2021 kom boken Digitale medier og materialitet med en grundig diskusjon av denne tematikken. Jeg er særlig interessert i det haptiske (berøring og bevegelse) knyttes til lyd.

Fremover jobber jeg særlig med den telematiske operaen Zosimos (2023-26) og (støy)instrumentet Sonic Greenhouse.

Nylig avsluttede prosjekter er Sonus (2023), Sampling av lyd og bærekraft (2022-), "Auditomosjon" (2021-23) og "Aquafoni" (2022).

Videre sfæriske medier, ulike former for roboter, mm.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering (2009).

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

8. mars 2020

Kvinnelige pionerer innen elektronisk musikk

I anledning dagen: det som nok er en ufullstendig liste med ti kvinnelige pionerer innenfor elektronisk musikk. I motsatt alfabetisk rekkefølge:

Laurie Spiegel, som ikke bare komponerer og spiller. Hun har også skrevet programvare for elektronisk musikk: Musicmouse.



Teresa Rampazzi



Eliane Radigue



Daphne Oram og Oramics Machine, som hun utviklet:



Pauline Oliveros og Deep listening



Beth Coleman om "What is a Smart Feminist City?"



Suzanne Ciani i en video der hun lager lyder til noe som trolig ble et spill for Atari Omni.



Janet Cardiff er nok mer kjent for andre ting enn musikk, men jeg liker dette prosjektet:



Laurie Anderson - ingen over, ingen ved siden. I alle fall når det gjelder å komme opp med spennende møter mellom musikk og andre kunstarter.



Maryanne Amacher, dels for "Living Sound" minner meg om noe jeg har syslet med selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket