JON HOEM

Førsteamanuensis ved Institutt for kunstfag, Høgskulen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i kunst og håndverk, og forsker på og med nye kunst- og medieformer. Leder forskergruppen MaTecSus.

Jeg er interessert i forholdet mellom medier og fysiske materialer: i 2021 kom boken Digitale medier og materialitet med en grundig diskusjon av denne tematikken. Jeg er særlig interessert i det haptiske (berøring og bevegelse) knyttes til lyd.

Fremover jobber jeg særlig med den telematiske operaen Zosimos (2023-26) og (støy)instrumentet Sonic Greenhouse.

Nylig avsluttede prosjekter er Sonus (2023), Sampling av lyd og bærekraft (2022-), "Auditomosjon" (2021-23) og "Aquafoni" (2022).

Videre sfæriske medier, ulike former for roboter, mm.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering (2009).

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

12. januar 2024

Taglharpe og 3D-printing

Dette prosjektet får muligens instrumentbyggere til å gremmes, men jeg håper det er et og annet interessant innimellom. Målet er å lage et tradisjonelt strenginstrument, en taglharpe, i en enkel form og med noen 3D-printede deler.

Deler av prosessen er ekte håndarbeid, til noe får jeg god hjelp av tradisjonelle maskiner i snekkerverkstedet, mens noe er laget på måter som er forbløffende effektive, men som ligger ganske langt unna tradisjonelt håndverk. Jeg tror likevel at kombinasjonen av teknikker peker i en fornuftig retning.

Første fase er en ramme i bjørk, med høvlede lokk i gran. Gitt de materialene jeg hadde prioriterte jeg treverkets tegninger, der årringene kommer til syne i bredden. Det blir pent, men for best mulig klang skal det være bedre å skjære topp og bunn mest mulig på tvers av årringene, slik at disse blir liggende vertikalt. Lokket er høvlet helt jevnt, uten den hvelvingen som kjennetegner mange strenginstrumenter. Det meste av jobben kan dermed gjøres med en maskinhøvel.


Så er tanken å fylle hullet i toppen med en akustisk demper. Tradisjonelt ville dette blitt skjært ut i tre, men i min versjon blir det 3D-printet i PLA-plast. Teknikken er ganske enkel: et bilde der hvitt er nullnivået og sort høyest. 50% grå blir dermed halve høyden. Med det har vi en ganske kompleks "utskåret" figur med en nedsenket omkrets:


I sliceren som forbereder modellen for printing, settes høyden på de sorte partiene til 4mm:


Så er det bare å kutte hullet og plassere demperen i hullet. Her er det også en smule "art by accident": planen var å legge på et tynt lag sort lakk slik at den røde PLAen så vidt skinner gjennom. her viste det seg at lakken trakk inn i de tynneste delene av printet og gjorde dette mørkere – heldigvis en ganske vellykket effekt:


Taglharper er et instrument som ble brukt i Norge frem til 1300-tallet, da ble det trolig fortrengt av andre strenginstrumenter. Disse instrumentene er imidlertid del av en kontinuerlig tradisjon i landene rund Østersjøen. Uansett, taglharpen var trolig i bruk i Norge i vikingtiden og med det kan det passe med en referanse til det norrøne. Nå er i og for seg Yggdrasil allerede representert i form av printet beskrevet ovenfor, men i tillegg vil jeg ha Odins ravner, Hugin og Munin (Tanken og Minnet), på hver sin side av stemmeskruene. Dermed trenger jeg hodet til en ravn, noe som ble fascinerende enkelt med lumalabs.ai/genie – tjenesten kom opp med flere forslag i løpet av noen sekunder. Denne tror jeg gjør jobben:


Modellen kan lastes ned i ulike formater. Her er modellen tatt inn i Tinkercad. Den minste gjennomsiktige boksen lager en utsparing i modellen slik at den kan festes på enden av rammen. Den største boksen flyttes opp og ned for å dele modellen slik at den kan printes.


Dermed ender jeg her:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket