JON HOEM

Professor ved Institutt for kunstfag, Høgskulen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i kunst og håndverk, og forsker på og med nye kunst- og medieformer. Leder forskergruppen MaTecSus.

Jeg er interessert i forholdet mellom medier og fysiske materialer: i 2021 kom boken Digitale medier og materialitet med en grundig diskusjon av denne tematikken.

Fremover jobber jeg særlig med den telematiske operaen Zosimos (2023-26) og (støy)instrumentet Sonic Greenhouse.

Nylig avsluttede prosjekter er Sonus (2023), Sampling av lyd og bærekraft (2022-), "Auditomosjon" (2021-23) og "Aquafoni" (2022).

Videre sfæriske medier, ulike former for roboter, mm.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering (2009).

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

16. januar 2025

Sound in the Garden: Bendik Giske

Jeg fikk dessverre ikke med meg Bendik Giske under Festspillene i fjor. Det angrer jeg på, men noe kom nok i veien. En mager erstatning kan være dette:

Bruken av kontaktmikrofoner, plassert på hendene og på strupen, skaper et svært spennende lydbilde. Sammenligningen skal ikke trekkes for langt, men det sirkulære og repeterende beveger seg i mitt hode og ører i noe av det samme landskapet som vi forsøker å skape med Sonic Greenhouse. Vi lar elektronikken gjøre noe lignende av det Giske oppnår analogt, ved sirkulær pusting. I tillegg brukes mye kunstig etterklang, som blander det små spilles nå i en slags polyfoni med det som nettopp har blitt spilt.

I videoen nedenfor snakker Giske blant annet om bruken av mikrofoner, og hvordan dette åpner helt nye muligheter. Jeg finner det spesielt interessant hvordan han utnytter mulighetene som ligger i "små" lyder (som klikkene fra ventilklaffene) og å gjøre disse lydene "store".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket