Jeg fikk dessverre ikke med meg Bendik Giske under Festspillene i fjor. Det angrer jeg på, men noe kom nok i veien. En mager erstatning kan være dette:
Bruken av kontaktmikrofoner, plassert på hendene og på strupen, skaper et svært spennende lydbilde. Sammenligningen skal ikke trekkes for langt, men det sirkulære og repeterende beveger seg i mitt hode og ører i noe av det samme landskapet som vi forsøker å skape med Sonic Greenhouse. Vi lar elektronikken gjøre noe lignende av det Giske oppnår analogt, ved sirkulær pusting. I tillegg brukes mye kunstig etterklang, som blander det små spilles nå i en slags polyfoni med det som nettopp har blitt spilt.
I videoen nedenfor snakker Giske blant annet om bruken av mikrofoner, og hvordan dette åpner helt nye muligheter. Jeg finner det spesielt interessant hvordan han utnytter mulighetene som ligger i "små" lyder (som klikkene fra ventilklaffene) og å gjøre disse lydene "store".
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.