JON HOEM

Førsteamanuensis ved Institutt for kunstfag, Høgskulen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i kunst og håndverk, og forsker på og med nye kunst- og medieformer.

Jeg er interessert i forholdet mellom medier og fysiske materialer: i 2021 kom boken Digitale medier og materialitet med en grundig diskusjon av denne tematikken. Jeg er særlig interessert i det haptiske (berøring og bevegelse) knyttes til lyd.

Fremover jobber jeg særlig med den telematiske operaen Zosimos (2023-26) og (støy)instrumentet Sonic Greenhouse.

Nylig avsluttede prosjekter er Sonus (2023), Sampling av lyd og bærekraft (2022-), "Auditomosjon" (2021-23) og "Aquafoni" (2022).

Videre sfæriske medier, ulike former for roboter, mm.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering (2009).

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

4. februar 2011

"De fleste konger får hodet kuttet av"

Most Kings get Their Head Cut Off
Jean-Michael Basquiat.
Jeg sakser kanskje vel mye av denne artikkelen, men det er mer å lese i Bjarne Riiser Gundersens anmeldelse av rapperen Jay-Zs selvbiografi.

Decoded er også delvis et fotodokumentarisk praktverk (papirboken er det nye statusobjektet!) og delvis en apologi for hiphop-sjangerens samfunnsmessige relevans. Men først og fremst er teksten en eksegese, sentrert rundt Jay-Zs ivrige utlegning av et tredvetall av hans egne tekster.

Boken ligner mest på den klassiske filologiens kommentarverk, der nitide studier av Bibelen og andre kanoniserte tekster viser hvordan Djevelen, men sannelig også Gud, alltid befinner seg i detaljene.




Hvis man da ikke heller skal sammenligne Decoded med en slags pensumveiledning? Pedagogen Jay-Z bretter nemlig ut virkemidlene sine med stor entusiasme og messer i vei om innrim og ordspill, allusjon og allitterasjon med en norsklærers overbevisning.

Underveis dukker det opp markører som signaliserer et robust intellektuelt ambisjonsnivå, en slags indirekte argumenter for hiphopens plass på parnasset. Jay-Z slenger inn en skjult henvisning til Walt Whitmans modernistiske 1800-tallsdikt her og alluderer til den greske Ikaros-myten der. Han viser hvordan den tvisynte selvskryt-låten «Moment of Clarity» fra The Black Album på snedig vis parafraserer Abraham Lincolns Gettysburg-tale, og diskuterer kulturskribentenes essays om ham selv med kjølig refleksjon. Det føles helt naturlig at en av de utallige tekstene om gatelivets brutalitet illustreres av Michelangelos Pietà fra Peterskirken i Roma.




/../
Decoded vil kanskje ikke overbevise dem som insisterer på at hiphop ikke er musikk (ja, de finnes ennå), men boken gjør det vanskelig å fortsette å hevde at sjangeren ikke er poesi. Jay-Zs tekster har dypest sett samme siktemål som så mye annen lyrikk: å gjøre slitt og falmende språk nytt og blankt igjen; «å få ord til å arbeide hardere enn de vanligvis gjør», som han selv sier det.


Kilde: Morgenbladet.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket