Jon Hoem - CV

Førsteamanuensis ved Seksjon for kunst og handverk, Høgskolen i Bergen.

Tidligere har jeg utviklet studier og undervist i multimediejournalistikk, digital fotografering, digital kompetanse, og "Design av medierike ebøker".

Når det gjelder FoU er blant mye annet opptatt av forholdet mellom medier og fysiske steder. Blant annet knyttet til det lokative lydmediet Auditor, et eksempel på Sonic Augmented Reality. Utvidet virkelighet (AR), nettopp i utvidet forstand – f eks knyttet til installasjonskunst og roboter.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering.

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

Instagram

Annet

qr kode til mobil versjon av tekst2null.blogspot.com

27. juni 2014

Cardboard VR - seriøs moro

Google Cardboard ble vel nærmest lansert som en gimmick under utviklerkonferansen for Android denne uken, men dette er mye mer enn en morsomhet.

Her demonstreres det hele:





For iPhone-brukere er Poppy et alternativ, om enn ikke helt det samme. Med denne blir de imidlertid mulig å filme direkte i 3D, ved hjelp av en ganske enkel speilløsning. Selve enheten blir imidlertid litt klumpete, og her er det ikke snakk om å filme en 3D-sfære:



Etter å ha fått en liten prøvetur med Oculus Rift i forrige uke ble jeg ikke helt overbevist, men det handler mye om enhetens størrelse.



3D-video var imidlertid definitivt noe som fenget, filmet med en løsning som denne. Men rigg pluss 6 Go-Pros blir en relativt dyr løsning. Kanskje kan en skru litt ned på fordringene og gå for denne løsningen:



Denne filmer riktignok ikke en sfære, men en er ganske langt kommet med 150 graders bildevinkel vertikalt, så lenge dette er 360 grader horisontalt.


Da vi fikk demonstrert Oculus Rift lurte jeg på om det samme kunne la seg realisere ved hjelp av en mobiltelefon. Telefonene har jo sensorer som gyroskop og akselerometer, som i prinsippet gjør dem i stand til å kunne vise utsnitt av en sfære, som følger brukerens beveglser.

Har en først tenkt på noe er det nærmest garantert at noen andre har tenkt på noe lignende, og i tillegg tatt det adskillig lenger. Her er vi tilbake til Cardboard. Dette er en enkel, fysisk holder for mobiltelefonene din, som "snakker" med telefonen din via magnetometeret. Her er en fil for å printe ut herligheten, i tillegg trengs linser og magnet.

En egen app sørger for å demonstrere det hele, eller du kan utvikle dine egne applikasjoner. Appen er så sin sak, men det finnes også en rekke eksempler laget for nettleseren Chrome. Et eksempel viser 3D-video, et annet trekker linjene tilbake over hundre år, til tiden da stereofoto var cutting edge på mediefronten:


Stereoskopet er dermed tilbake. Stereoskopisk Instagram, anyone :)



En annen tredimensjonal VR-mulighet, utviklet ved Campus Alcoi - Universitat Politècnica de València, av Jordi Linares m fl:

De står også bak dette AR-tillegget til en bok:

6 kommentarer:

  1. Gammel ide. Denne videoen viser hvordan VR for mobiltelefonen ble gjort allerede for fem år siden: https://www.youtube.com/watch?v=QyrjBMAa6xE

    SvarSlett
  2. Durovis Dive er ein litt meir robust. Bruker samme linsene som Google sin variant:

    https://www.durovis.com/dive.html

    SvarSlett
  3. Fins visst endå ein:

    http://www.vrase.com/

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Det må ikke glemmes at det finnes et mylder av apper til iPhone som kan brukes sammen med Google Cardboard nå. I Appstore kan man søke på f.eks. Oculus Rift og bruke appene som kommer i trefflista.

    Google Cardboard-kit får du tak i fra mange utenlandske og norske sider. Jeg har fått kort leveringstid fra både USA http://www.dodocase.com/collections/virtual-reality og Norsk http://googlecardboard.tictail.com/

    SvarSlett
  6. Godt poeng. Det er jo noe av styrken med å lage hardware som er såpass "dum" at den fint kan utnyttes på tvers av andre, "smartere" systemer.

    SvarSlett

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket