JON HOEM

Førsteamanuensis ved Institutt for kunstfag, Høgskulen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i kunst og håndverk, og forsker på og med nye kunst- og medieformer. Leder forskergruppen MaTecSus.

Jeg er interessert i forholdet mellom medier og fysiske materialer: i 2021 kom boken Digitale medier og materialitet med en grundig diskusjon av denne tematikken. Jeg er særlig interessert i det haptiske (berøring og bevegelse) knyttes til lyd.

Fremover jobber jeg særlig med den telematiske operaen Zosimos (2023-26) og (støy)instrumentet Sonic Greenhouse.

Nylig avsluttede prosjekter er Sonus (2023), Sampling av lyd og bærekraft (2022-), "Auditomosjon" (2021-23) og "Aquafoni" (2022).

Videre sfæriske medier, ulike former for roboter, mm.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering (2009).

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

23. november 2021

VR som metode i skolen

Sitter og følger med på NKULs seminar om VR. Spørsmålet er hvilke oppgave som elevene arbeider med og hvordan disse kan forbedre undervisningen.

Vi fikk en demo av Framevr.io/galleri6trinn, og straks eleven som presenterte kom til sfæriske bilder ble jeg umiddelbart dratt videre og begynte å se på videoen nedenfor. Jeg er jo ikke superglad i å lage 3D-miljøer, siden dette tar tid, samtidig som jeg for min egen del opplever at sfæriske bilder gjør jobben i de fleste tilfeller. Å kunne ha flere brukere inne i samme sfære er imidlertid noe jeg savner, og her synes FrameVR å tilby en interessant løsning.

Interessant nok synes eleven å legge vekt på de sfæriske bildene som spennende, og da åpner det seg en liten verden av ulike prosjekter.


En kjapp test, https://framevr.io/kalvatraet, noe som virket lovende. Begrensninger selvsagt, som f.eks. 15 samtidig besøkende. Her er jo ulempen som en ofte støter på, selvsagt: dette synes å være en oppstartsbedrift som på et eller annet tidspunkt må tjene penger. Ofte betyr jo det at freemium-modellen blir noe en forlater eller det hele blir kjøpt opp og integrert i noe annet.

Slik sett er kanskje Aframe sikrere. Men, når det er sagt: FrameVR var svært enkelt å komme i gang med, så her riskerer en ikke all verden...

Det blir sagt at VR fungerer for mange elever nettopp fordi det utelukker forstyrrende elementer og hjelper elevene å holde fokus. Det er også fullt mulig å bruke datamaskiner til VR, en får ikke samme opplevelse som ved et headset, men dette er jo en rimelig og fungerende inngang.

Google Earth er mye brukt i undervisningen med mange ferdige opplegg. Dette er imidlertid ikke så lett å benytte direkte i VR-briller. Her er imidlertid Wander en bra måte oppnå dette på. Et annet alternativ er With.in som plasserer brukeren inne i videosfærer.

Mot slutten kommer Kim Aarberg og Terje Pedersen inn på spørsmål om skolevegring og hvordan virtuelle opplevelser kan brukes for å forberede elever på situasjoner knyttet til skolen. Her er det etablert et samarbeid med Haukeland sykehus der en jobber bredere med sosial angst og hvordan en kan benytte VR i denne sammenhengen.

Sjekk VR i klasserommet. Mye spennende her!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket