Everyday Robots ledes av den utflyttede nordmannen Hans Peter Brøndmo. Det får meg til å se tilbake til det som virkelig fikk øynene mine opp for potensialet i datamaskiner: en fremtidsdokumentar som science-fictionforfatteren Douglas Adams laget for BBC, kalt "Hyperland" – en dokumentar som fremdeles er vel verd å se i sin helhet. I denne dokumentaren møter vi nevnte Brøndmo som den gangen forklarte det han kalte "micons" – Moving Icons – som en del av hypervideo, eller interaktiv video.
Sammen med konkrete erfaringer med Apples banebrytende programvare Hypercard var det nettopp Hyperland som fikk meg til å endre kurs, fra film- og fjernsynsstudier til fullt og helt å satse på "interaktive" medier. Brøndmos arbeid på den tiden var så definitivt en inspirasjonskilde.
Uten at sammenligningen skal strekkes særlig langt har jeg også fattet interesse for roboter, dels i enkle formater, dels noe mer avansert. Roboter er et konkret møte mellom det programmerbare og det fysisk materielle, og dermed et viktig omdreiningspunkt for boken Digitale medier og materialitet. I boken diskuterer jeg blant annet romlige og haptiske representqasjonsformer.
Everyday Robots lager åpenbart mer avanserte roboter, men de skal i første omgang løse enkle oppgaver i Googles kantine, langt på vei samme typer oppgaver som Tesla ser for seg med sin varslede Teslabot. I videoen nedenfor snakkes det mye om hvordan maskinlæring er en forutsetning for at roboter skal lykkes. Det er dermed en nær sammenheng mellom roboter som navigerer i en kantine og en selvkjørende bil.
I et blogginnlegg viser Brøndmo til en annen Hans Peter, denne med etternavnet Moravec, som på 1980-tallet konstaterte at det er relativt enkelt å trene opp roboter til å gjøre mange ting mennesker synes er vanskelig, samtidig som det er vanskelig å lære robotene ting som mennesker synes er enkelt, som å gå eller samhandle med objekter.
Brøndmo mener det vil ta lang tid å lage roboter som faktisk kan hjelpe oss i dagliglivet, men det skal bli spennende å se om dette faktisk vil gå raskere. Eksponentiell vekst i tilgjengelig datakraft og forskning og utvikling på mange felt som er beslektet med hverandre kan bringe utviklingen fremover raskere enn vi tror. Løser en selvkjørende biler løser dette langt på vei mange av de problemene som møter hverdagsroboter, og vice versa.
Via Arkitekturnytt
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.