JON HOEM

Førsteamanuensis ved Institutt for kunstfag, Høgskulen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i kunst og håndverk, og forsker på og med nye kunst- og medieformer.

Jeg er interessert i forholdet mellom medier og fysiske materialer: i 2021 kom boken Digitale medier og materialitet med en grundig diskusjon av denne tematikken. Jeg er særlig interessert i det haptiske (berøring og bevegelse) knyttes til lyd.

Fremover jobber jeg særlig med den telematiske operaen Zosimos (2023-26) og (støy)instrumentet Sonic Greenhouse.

Nylig avsluttede prosjekter er Sonus (2023), Sampling av lyd og bærekraft (2022-), "Auditomosjon" (2021-23) og "Aquafoni" (2022).

Videre sfæriske medier, ulike former for roboter, mm.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering (2009).

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

19. november 2011

Libris med eget lesebrett

Libris og Norli lanserer sitt eget lesebrett - Kibano DigiReader. De fleste som har skrevet noe, synes å mene at dette er en dårlig ide. Først og fremst ser det ut til å være muligheten for å kjøpe bøker på magnetkort, som får folk til å kritisere produktet. Ut over det er poengene få, og jeg synes ikke analysene er særlig gode.

Nå skal jeg ikke spå at dette blir en suksess, til det tror jeg kanskje prisen er i stiveste laget, men jeg ser faktisk dette som et tegn på at den norske bokbransjen begynner å tenke riktig - gitt de rammebetingelsene de har å forholde seg til.

 

En kan sikkert si mye morsomt om magnetkort, men det er et ganske vesentlig poeng at denne løsningen vil være unntatt moms. Dette er selvsagt en pussighet, men uansett en del av de rammene som bransjen må forholde seg til.

Videre har enheten eInk, kjører Android og har touch-skjerm. Magnetkortversjoner av bøkene er dessuten bare en opsjon, enheten kan nemlig laste ned bøker via Wi-fi, og det loves 200.000 bøker i nettbutikken i løpet av kort tid. Så vidt jeg skjønner vil det også være mulig å laste ned fra andre kilder, i de mest brukte formatene.

Et annet vesentlig poeng er at denne enheten også henvender seg til et marked som er relativt modent, nemlig lydbokmarkedet. Lydbokforlaget har solgt 50.000 spillere på et drøyt år, og mellom 150.000 og 200.000 Digikort. Å henge seg på denne suksessen høres ut som et klokt trekk. Det vil også komme kombinasjonskort, som gjør det mulig å skifte mellom tekst og lyd etter ønske og behov. Ikke dumt tenkt.

Dersom byggekvalitet og programvare ikke skaper problemer for brukerne blir pris det springende punktet. Enheten bør ideelt sett under tusenlappen, bøkene under hundrelappen. Det blir nok tøft, og da er  det trolig smart å satse på en slik kombinasjonsløsning. Et tips vil være å sponse brettene kraftig i starten.

Jeg stiller meg nok ikke i køen av kjøpere, men håper dette lykkes. Uansett er det et stort skritt i riktig retning, og vil gi bokhandlere og forlag nyttige erfaringer.

3 kommentarer:

  1. Jeg er veldig enig i denne analysen. Godt å se en mer gjennomtenkt vurdering. Har lurt endel på hvorfor reaksjonen på denne nyheten ble så sterk. Spesielt riktig tror jeg det er at prisen må ned for at dette skal lykkes.

    SvarSlett
  2. Takk for det Thomas. Jeg er også ganske forundret over at så mange har gått såvidt høyt opp på banen. Ser en på diskusjonen over hos Eirik, så er det få som har noe godt å si.

    Jeg lurer på hva folk mener at den norske bokbransjen skulle gjort. Laget noe ala Kindle, bare bedre enn Amazon? Strategisk sett er det rimelig opplagt at en må forsøke seg med et litt annet produkt. Selv om Libris' løsning sikkert ikke er en optimal, så virker det som et hederlig forsøk.

    En kan mene mye om magnetkortene, men de har nå noen egenskaper som er interessante fra et forretningsmessig ståsted, knyttet til at man bevarer eksemplartankegangen. dermed kan denne løsningen representere en overgang fra forretningsmodeller knyttet til analoge informasjonebærere over til det digitale. Klarer man i tillegg å gjøre enheten tilstrekkelig åpen til at man også kan legge inn bøker fra andre kilder, f eks Google books oa, så begynner det å ligne på noe.

    Kommentaren til Arne S evner å se noen slike perspektiver:
    Om man /../ tar utgangspunkt i den norske ebokverdenen med Bokskya og Adobe DRM så /../ løser kortboka et problem og har en funksjon. Så lenge Norli sørger for at kortbøkene kan hentes frem fra Bokskya etter hvert som Bokskya modnes blir kortboka egentlig ikke noe annet en gavekortbok med benefits, og som sådan ikke i en helt annen verden enn i-tunes gift cards.

    At magnetkortene er fysiske, og dermed kan egne seg bedre som gave er også et poeng, i en virkelighet der det meste av bøker selges i ukene før jul.

    SvarSlett
  3. Godt innlegg! Jeg stiller meg i rekken av dem som synes dette er et positivt tiltak som jeg ønsker velkommen og håper det lykkes. Jeg har også stusset over de voldsomme og til tider hånlige kommentarene som har kommet om dette. Har også skrevet om dette på min egen blogg www.leselysten.com: http://espento.wordpress.com/2011/12/02/et-lesebrett-for-alle-endelig/

    SvarSlett

Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket