Jon Hoem - CV

Førsteamanuensis ved Seksjon for kunst og håndverk, Høgskolen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i og forsker på nye medier, i ganske vid forstand.

Tidligere har jeg utviklet studier og undervist i multimediejournalistikk, digital fotografering, digital kompetanse, og "Design av medierike ebøker".

Når det gjelder FoU er blant mye annet opptatt av forholdet mellom medier og fysiske steder. Blant annet knyttet til det lokative lydmediet Auditor, et eksempel på Sonic Augmented Reality. Utvidet virkelighet (AR), nettopp i utvidet forstand – f eks knyttet til installasjonskunst og roboter. Jeg holder også på med et prosjekt knyttet til 360-teknologi.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering.

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

Instagram

Annet

qr kode til mobil versjon av tekst2null.blogspot.com

21. juni 2010

Blanke ark på Danmarksplass

Danmarksplass Streetart Gallery fikk en heller trist sorti her om dagen, da alle veggene i undergangen på Danmarksplass ble overmalt. Kun det store jungelbildet ble spart, kanskje fordi det har et "stuerent" innhold og ditto estetisk uttrykk. Mange andre flotte verk fikk derimot hvitmaling over seg.



Oppdatering:
Noen dager senere var også jungelen overmalt. BT skriver om saken, og kan fortelle at "Statens vegvesen har nulltoleranse for ulovlig graffiti og tagging."

- Vår målsetting er å få vekk all ulovlig graffiti. Det som ikke er avtalt med eier på forhånd er ulovlig sier sjefingeniør Gunnar Kråkenes i Statens vegvesen.
Jørgen Blitzner, som er kunstnerisk leder for utsmykningen av Bybanen, beklager at graffitien i undergangene på Danmarks plass er fjernet.

- Dette er trist. Graffiti er en del av livet i en by, sier han. Blitzner forsvarer ikke all graffiti. Han synes mye er stygt, men noe av det er flott.

- Graffiti er en ytring. Det handler om hvem som skal få lov til å ytre seg i det offentlige rom. Graffitikunstnerne er en gruppe som insisterer på frihet til å ytre seg, sier han, og trekker linjene tilbake til Magnus Lagabøte, som på 1200-tallet satt i Rosenkrantztårnet og skrev sin landslov som befestet allemannsretten.


Selvsagt er det synd at flere av verkene på Danmarksplass ikke fikk stå lenger, men samtidig viser det noe av sjangerens vesen. På et vis er det nesten verre når man setter et verk i glass og ramme, slik det er gjort med Dolks stencil ved Bystasjonen. Det bevarer verket, men ødelegger det som gatekunst.

Gatekunst er ikke ment å vare for evig, og noe av poenget er at uttrykkene er i stadig forandring. Gjerne som resultat av at flere bidrar. Jeg vet ikke om jungelsen var et kollektivt verk, men det utviklet seg ut fra en åpenbar plan. Papegøyen til høyre fikk vi kun sett i noen få dager før den ble overmalt.

Nå fremstår undergangen på Danmarksplass som et tomt lerret. Jeg tillater meg å ha et håp om at noen tar det i bruk. Så får en bare ta med på kjøpet at alt ikke holde like høy kvalitet, det er noe av sjarmen, og i sum tilfører det stedet kvaliteter jeg liker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket