Skissene blir tegnet med Googles tegneverktøy, som er en del av Google Documents. Dette har blitt svært bra og gjør det enkelt å kombinere bitmapbilder og vektorgrafikk. |
Utgangspunktet for dette arbeidet er et strategisk prosjekt ved HiB, hvor Senter for nye medier skal lage en prototype og teste denne. Planen videre er å søke Norgesuniversitetet med tanke på å videreutvikle et verktøy for høyere utdanning.
Neste fase blir å få utviklet mer komplette prototyper, med ulike innholdstyper. Når vi får testet med "ekte innhold" er det lettere å være sikker på at konseptet treffer, og vi kan gå i gang med å implementere dette som en ordentlig app.
Denne måten å jobbe på er ogsåå noe vi vil jobbe med i studiet "Utvikling av medierike ebøker". Studentene kan dermed lage raske, og fungerende skisser som vi som underviser enkelt kan respondere på.
Et lite haleheng
Noe av det geniale med Googles kontorpakke er at alle dokumenter kan deles for reell samskriving. det betyr at jeg kan sitte på mitt kontor å jobbe med kolleger og/eller studenter i samme dokument å gjøre endringer i sanntid, mens vi diskuterer i en tekstchat. Det er en så effektiv måte å arbeide på at det burde vært obligatorisk i alle studier. Ingen bombe sier du kanskje, men tro meg: samskriving (eller samtegning og samregning etc) er ikke plagsomt utbredt i høyere utdanning.
Dette er en av mine største frustrasjoner. En rekke ulike prosjekter har vist hvor nyttig det er å jobbe med reell samskriving. Verktøyene er jo gratis tilgjengelig, men hverken ansatte eller studenter får dette som en del av sine arbeids- og læringsomgivelser. Det har ikke noe å si for hvordan verktøyene virker, men konsekvensen er at de fleste åpner tekstbehandleren på maskinen sin i stedet for å bruke en teksteditor i nettleseren. Hvor mange årsverk vi sløser bort på dette vet jeg ikke, men jeg er sikker på at det dreier seg om betydelige ressurser.
Et konkret eksempel: i helga satt jeg sammen med to kolleger å ferdigstilte en artikkel. Dvs jeg satt hjemme, en annen satt på kontoret, mens den tredje allerede var reist på ferie. Nå er det ikke et poeng at folk skal arbeide i fritiden sin, men slik er det nå en gang i vår bransje - poenget er er at vi effektivt kunne arbeide sammen, selv om vi satt på helt forskjellige steder.
Google Apps for Education.
Joda, jeg er fullstendig klar over at Google skanner alt jeg skriver, og at ingen helt kan gi svar på hvor det jeg produserer ligger lagret. Det er nok grunner ti at vi ikke bør outsource epostsystemene våre til Google, men når det gjelder så godt som alt mulig annet innhold skal det aller meste på web i en eller annen form, uansett. Det jeg eventuelt bekymrer meg for holder jeg unna datamaskiner generelt.
Les mer: eLæring HiB: Applikasjon for mikrolæring
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.