JON HOEM

Førsteamanuensis ved Institutt for kunstfag, Høgskulen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i kunst og håndverk, og forsker på og med nye kunst- og medieformer.

Jeg er interessert i forholdet mellom medier og fysiske materialer: i 2021 kom boken Digitale medier og materialitet med en grundig diskusjon av denne tematikken. Jeg er særlig interessert i det haptiske (berøring og bevegelse) knyttes til lyd.

Fremover jobber jeg særlig med den telematiske operaen Zosimos (2023-26) og (støy)instrumentet Sonic Greenhouse.

Nylig avsluttede prosjekter er Sonus (2023), Sampling av lyd og bærekraft (2022-), "Auditomosjon" (2021-23) og "Aquafoni" (2022).

Videre sfæriske medier, ulike former for roboter, mm.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering (2009).

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

26. januar 2016

Banksy i flere kanaler

QR-koder er en velprøvd teknologi som har et drøyt tiår på baken. Gatekunstneren Banksy må sies å definere hva som er "inne", og når en QR-kode blir tatt i bruk i "hans" siste verk, plassert vis-a-vis den franske ambassaden i London, så betyr nok det at dette fremdeles er en teknologi vi trygt kan benytte uten å virke gammeldagse.

QR-koden leder til denne YouTube-videoen (se nedenfor), og tydeliggjør dermed budskapet: en protest om hvordan franske myndigheter behandler flyktninger i Calais.

Les mer om saken i The Guardian

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket