Gårsdagens forsøk ga mersmak og jeg fortsetter å eksperimentere med DALL·E mini.
Det er midt på dagenJeg er alene i huset
Jeg står midt i stuen
Jeg er alene i huset
Jeg stirrer ut av vinduet
Jeg stirrer ned mot havet
Med ett blir jeg redd
Jeg ser at havet kommer nærmere
En tekst med mye dybde, men der den beskrivende overflaten ender med et visuelt kjedelig resultat.
Annerledes med en engelsk oversettelse, men heller ikke dette er veldig spennende:
It's in the middle of the day
I'm alone in the house
I'm in the middle of the living room
I'm alone in the house
I stare out the window
I stare down at the sea
Suddenly I get scared
I see the sea getting closer
It's in the middle of the day
I'm alone in the house
I'm in the middle of the living room
I'm alone in the house
I stare out the window
I stare down at the sea
Suddenly I get scared
I see the sea getting closer
En må tydeligvis dra litt mer på....
through a flickering mist
If I had been closer
I would have told her
That the he was me
seeing her as a phantom image
on a silver screen
in the darkness
Egen tekst der de beskrivende delene kommer tydelig gjennom i bildet. Noen av setningene er åpenbart rent fyll i den beskrivende sammenhengen, spørsmålet er imidlertid om de gir noe til bildets stilmessige uttrykk.
It came with the wind through the silence of the night, a long, deep mutter, then a rising howl, and then the sad moan in which it died away. Again and again it sounded, the whole air throbbing with it, strident, wild and menacing.
Fra The hound of Baskerville. Her kommer hunden tydelig frem, selv om teksten som danner utgangspunktet ikke beskriver dette eksplisitt. Likevel fungerer dette bedre enn det noe mer beskrivende utdraget fra Hjernen er alene.
She stands at the far end of the room looking towards the bartender, who is speaking to a man who has had too much. Besides the man sits a woman, leaning to his shoulder: in the style og Edvard Munch
Egen tekst som ikke var spesielt vellykket før Munch introduseres som referanse. Uttrykkene blir kanskje ikke originale, men kan kanskje være en måte å initiere en skisseprosess.
Nedenfor er samme taktikk benyttet med henvisning til Munchs tresnitt. Her gir også referansen til Munch bildet en tydelig stil. Denne referansen er imidlertid ikke nødvendig så lenge "tresnitt" er en del av tekstbeskrivelsen.
Gitt stilen som emulerer tresnitt kan en se for seg å 3D-printe en form for trykkplate for høytrykk
Gitt stilen som emulerer tresnitt kan en se for seg å 3D-printe en form for trykkplate for høytrykk
Henvisningen til tresnitt gjør det ikke nødvendig å trekke inn Munch som stilmessig referanse:
Ulike varianter som kom ut av sitatet fra The Hound of Baskerville. Et ganske stilig, selv om det er dusinvare. Det siste forstyrrer og overrasker meg på en interessant måte:
Mye å tenke på her i forlengelsen av denne leken med visualiseringer. Et poeng som jeg kjenner igjen og har som en slags rettesnor er at kvalitet er en følge av kvantitet – du må gjøre mange forsøk og vil ende opp med mye dårlig. Den som klarer å øke hastigheten og samtidig kunne skille ut det som har potensiale vil ende opp med flere gode resultater. Kunstig intelligens gjør at maskiner kan hjelpe oss med å utvikle ideer raskere. I og for seg et poeng jeg skriver om i Digitale medier og materialitet, men utviklingen går raskt.
SvarSlettDenne videoen er interessant i denne sammenhengen: Will Artificial Intelligence End Human Creativity?
Note to self: jeg har ganske lenge snakket om at vi må lære oss å snakke med maskiner, men uten å være klar over begrepet "Prompt engineering. Ikke så rart kanskje. Dette er jo et område der Wikipedia er temmelig oppdatert og artikkelen ble påbegynt i mai 2022.
SvarSlett