Tilfeldig, men svært så passende: på tidspunktet for pressekonferansen hadde jeg et opplegg for studenter, Writing illustrated poems with AI.
Min inngang til dette er først og fremst knyttet til bilde, men de mulighetene og utfordringene som dette bokstavelig talt synliggjør har mange paralleller når en arbeider med skriftlig tekst. Det er en fin øvelse å diskutere at når det oppstår merkelige visuelle resultater så har dette paralleller til merkelige ting i tekst.
Sarah og jeg har tidligere skrevet om "Digital learning tools in the age of machine intelligence", i boken Teaching and learning English. De problemstillingene vi diskuterer er fremdeles særdeles relevant, men KI tilspisser dette ytterligere og introduserer en rekke nye spørsmål.
Vi avsluttet med å be Chat GPT om å sammenfatte rammeverket for profesjonsfaglig digital kompetanse. Det gikk like galt da vi forsøkte med den engelske versjonen.
Vi kommer ikke dypt ned i denne problematikken i løpet av noen timer, men studentene får en liten introduksjon og gjør noen konkrete erfaringer. Ikke minst får vi diskutert hva dette kan bety for de som vil møte dette i sitt fremtidige yrke som lærere.
Dette dokumentet er et rammeverk for opplæring av personell som jobber med elektroinstallasjoner i Norge. Rammeverket er utarbeidet av det norske Utdanningsdirektoratet og omhandler opplæring av personell på tre nivåer: grunnleggende opplæring, fagbrev og teknisk fagskole.
Grunnleggende opplæring omfatter opplæring av personell som jobber med mindre komplekse elektroinstallasjoner, som for eksempel hjemmeinstallasjoner.....
Slik fortsetter det, så jeg stiller et oppfølgingsspørsmål:
Men dette handler vel om læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse?
Jeg beklager, jeg beklager feilen i mitt forrige svar. Det dokumentet jeg oppsummerte tidligere handler om opplæring av personell som jobber med elektroinstallasjoner i Norge, og ikke om læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse.
Jeg kan derimot gi deg en kort oppsummering av hva profesjonsfaglig digital kompetanse for lærere handler om. Dette er en kompetanse som refererer til evnen til å integrere digitale verktøy og teknologi i undervisning og læring. Dette omfatter ferdigheter som å kunne bruke digitale verktøy til å planlegge og gjennomføre undervisning, til å gi og motta tilbakemeldinger, og til å engasjere og motivere elevene.
Profesjonsfaglig digital kompetanse innebærer også en forståelse av de pedagogiske og didaktiske prinsippene som ligger til grunn for bruk av digitale verktøy og teknologi i undervisningen. Dette omfatter blant annet å kunne velge relevante digitale ressurser og verktøy som passer til ulike læringssituasjoner, å kunne vurdere kvaliteten på digitale læringsressurser, og å kunne tilpasse undervisningen til elevenes behov og læringstilstand.
Profesjonsfaglig digital kompetanse er viktig for lærere i dagens digitale samfunn, da det kan bidra til å forbedre elevenes læring og opplevelse av undervisningen. Det er derfor en viktig del av lærerutdanningen og kontinuerlig utvikling av lærerens kompetanse gjennom hele karrieren.
Sannelig. Den er inne på noe ....
Dermed, Max Tegmark: The Case for Halting AI Development:
Max Tegmark nevner dette paperet "Sparks of Artificial General Intelligence: Early experiments with GPT-4" https://arxiv.org/pdf/2303.12712.pdf
SvarSlettTrained on billions of lines of code, GitHub Copilot turns natural language prompts into coding suggestions across dozens of languages. https://github.com/features/copilot
SvarSlettArtificial muses: Generative Artificial Intelligence Chatbots Have Risen to Human-Level Creativity https://arxiv.org/pdf/2303.12003.pdf
SvarSlettStadig flere ting i denne tråden, noe som sier sitt om at ting skjer raskt. Critical Topics: AI Images was an undergraduate class delivered for Bradley University in Spring 2023. https://www.cyberneticforests.com/ai-images
SvarSlett