JON HOEM

Førsteamanuensis ved Institutt for kunstfag, Høgskulen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i kunst og håndverk, og forsker på og med nye kunst- og medieformer. Leder forskergruppen MaTecSus.

Jeg er interessert i forholdet mellom medier og fysiske materialer: i 2021 kom boken Digitale medier og materialitet med en grundig diskusjon av denne tematikken. Jeg er særlig interessert i det haptiske (berøring og bevegelse) knyttes til lyd.

Fremover jobber jeg særlig med den telematiske operaen Zosimos (2023-26) og (støy)instrumentet Sonic Greenhouse.

Nylig avsluttede prosjekter er Sonus (2023), Sampling av lyd og bærekraft (2022-), "Auditomosjon" (2021-23) og "Aquafoni" (2022).

Videre sfæriske medier, ulike former for roboter, mm.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering (2009).

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

21. februar 2024

Pappelonia under Festspillene 2024


Samme dag som vi avsluttet en svært vellykket workshop med studenter og elever kommer Pappelonia i årets festspillprogram. Dermed er det bare å sitere:

Tårnene i Pappelonia ruver over en by som store og små publikummere kan utforske og bygge videre på. Inne i et av Grieghallens mange rom kan man boltre seg med papp, konstruere et eget mesterverk og bidra til at denne forunderlige byen stadig endrer seg og vokser. Pappdelene er utstyrt med enkle festemekanismer som gjør at selv de minste kan bli store pappitekter.

Ekstra spennende er det å gå på oppdagelsesferd blant byggverkene og finne ut hva som skjuler seg inne i tårnene, som troner flere meter over bakken.

Pappelonias tårn er bygget av elever ved Christi Krybbe skoler og lærerstudenter som tar utdanning i kunst og håndverk. Konseptet er utviklet av Jon Hoem og Ingvard Bråten.

Vi (Ingvard og Jon) har så langt operert på oppdrag fra Fillippo Brunpapp, borgermester i Pappelonia. Det er i alle fall narrativet som har vært styrende for tre dager med bygging av store relieffer i papp, og animasjonsfilmer av pappfigurer som lever i Pappelonia.

Pappelonia har premiere under Festspillene i 2024. Det samme kan ikke sies om Auditomosjon, som settes opp for fjerde år. Men det sier sitt det også, denne fysiske og auditive lekegrinden har vært en ubetinget suksess.

I Auditomosjon kan barn i alle aldre la utforskertrang og kreativitet utfolde seg. De store tekstilfigurene, eller lydskapningene, har sin egen grunnlyd som forandrer seg når den blir snudd eller flyttet på. Her kan du gå rundt i rommet, flytte skapningene som du vil og skape helt unike lydbilder. Kanskje lager du et lite musikalsk mesterverk sammen med andre? 

Auditomosjon har begeistret store og små under tidligere festspill, og denne tredimensjonale fysiske og lydlige opplevelsen er i år tilbake utenfor Peer Gynt-salen i Grieghallen.

Pappelonia i festspillprogrammet:

Auditomosjon i festspillprogrammet:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket