JON HOEM

Førsteamanuensis ved Institutt for kunstfag, Høgskulen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i kunst og håndverk, og forsker på og med nye kunst- og medieformer. Leder forskergruppen MaTecSus.

Jeg er interessert i forholdet mellom medier og fysiske materialer: i 2021 kom boken Digitale medier og materialitet med en grundig diskusjon av denne tematikken. Jeg er særlig interessert i det haptiske (berøring og bevegelse) knyttes til lyd.

Fremover jobber jeg særlig med den telematiske operaen Zosimos (2023-26) og (støy)instrumentet Sonic Greenhouse.

Nylig avsluttede prosjekter er Sonus (2023), Sampling av lyd og bærekraft (2022-), "Auditomosjon" (2021-23) og "Aquafoni" (2022).

Videre sfæriske medier, ulike former for roboter, mm.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering (2009).

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

15. september 2024

Sonic Greenhouse på Siljustøl

Vi (studentene, Johannes, Jostein og jeg) tok med oss 8 lydgartnerier til en skikkelig felttest på Siljustøl. Dermed begynner trådene å samles for alvor, med idemakere, designere, komponister og utøvere på ett brett.

Studentene lagde konkret musikk – "konkret" fordi vi jobber med lyder i form av opptak (lydsampling), og med det lydene og musikken som noe håndfast. De fysiske aspektene ved lydgartneriene er viktige, både utformingen av instrumentkassene, den fysiske plasseringen av kontrollere og hvordan disse brukes ved manipulering av lydene i sanntid.

Videoen nedenfor viser litt av opptakene i felt, deretter en rekke fremføringer inne i Sæveruds stue. Merk at vi fremdeles er på prototypestadiet, og dette er lyder som studentene skaper og fremfører live. I videoen er alt bearbeidet i lydgartneriene, med svært kort tid til forberedelser.



Fremføringene ble gjort i Harald Sæveruds stue. Sæverud var en som likte å leke, og han lot seg inspirere av uteområdene på Siljustøl når han komponerte. Vi tror og håper Sæverud ville likt lydgartneriene, til tross for at han en gang uttalte til VG: «Den elektroniske musikk kan være underholdning for roboter».

Konkret musikk har et annet utgangspunkt enn elektronisk musikk. der sistnevnte er basert på elektronisk genererte lyder. Konkret musikk baserer seg på lyder som finnes i våre omgivelser. Alle lydene som skapes med lydgartneriene stammer fra fysiske vibrasjoner. Deretter manipuleres lydene digitalt, ved hjelp av en liten datamaskin (inne i lydgartneriet). 

Takk til KODE-Bergen for å ta imot oss, med ønske om fortsatt samarbeid ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket