JON HOEM

Førsteamanuensis ved Institutt for kunstfag, Høgskulen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i kunst og håndverk, og forsker på og med nye kunst- og medieformer. Leder forskergruppen MaTecSus.

Jeg er interessert i forholdet mellom medier og fysiske materialer: i 2021 kom boken Digitale medier og materialitet med en grundig diskusjon av denne tematikken. Jeg er særlig interessert i det haptiske (berøring og bevegelse) knyttes til lyd.

Fremover jobber jeg særlig med den telematiske operaen Zosimos (2023-26) og (støy)instrumentet Sonic Greenhouse.

Nylig avsluttede prosjekter er Sonus (2023), Sampling av lyd og bærekraft (2022-), "Auditomosjon" (2021-23) og "Aquafoni" (2022).

Videre sfæriske medier, ulike former for roboter, mm.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering (2009).

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

18. september 2024

Skremmende bra, faglig KI-dialog

Jeg har latt meg imponere av generative KI-tjenester som Chat-GPT, og diverse bilde- og videogeneratorer. Men Google NotebookLM gir meg fullstendig hakeslepp. Denne dialogen er generert av KI, der den eneste input fra min side er en link til presentasjonen av Pappelonia. "Samtalen" varer i drøye 6 minutter:

En ting er hvor naturlig dialogen flyter; i min bok er dette på høyde med svært mange podcaster og radioprogram. Jo, det er litt mye "yeah" og "great", men det er i kombinasjon med det faktiske innholdet jeg kommer til hakesleppet. Teksten på nettsiden jeg linket til er nemlig temmelig begrenset, se nedenfor. Likevel kommer KIen opp med svært relevant kontekst, som koblingen til Reggio Emilia. Den kobler med andre ord en rekke kilder, utenfor selve teksten, og setter dette sammen på en svært overbevisende måte.

(Gérard Genettes Paratext må få et nytt forord ...)


Scenen for fantasiverdenen Pappelonia er foajeen ved inngangen til Peer Gynt-salen i Grieghallen, under Festspillene 2024.

Konseptet er enkelt, gjennomføringen litt mer omfattende: vi legger til rette for at studenter bistår barn med å lage en verden for mindre barn. Så slippes de minste barna fri og får bygge videre på et kollektivt og svært så sammensatt byggverk. Det hele skrudd sammen i papp, med utgangspunkt i tre tårn dekket med papprelieffer. Hvert tårn inneholder også visningsflater for filmer med animasjoner. Animasjonene er laget av elever, selvsagt ved å manipulere figurer i papp.

Tårnene danner de romlige og audiovisuelle rammene, satt av oss (Ingvard Bråten og Jon Hoem). Vi har laget sikre sager og skrujern, og har med mange hundre plastskruer - deretter slippes det hele ganske fritt.

Pappelonia i den ene etasjen, Auditomosjon i den andre. Travle dager under festspillene med andre ord. Pappelonia er nytt av året og dermed urfremført, mens Auditomosjon er i ferd med å bli en tradisjon. Denne installasjonen ble i år satt opp under Festspillene i Bergen for fjerde gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket