JON HOEM

Førsteamanuensis ved Institutt for kunstfag, Høgskulen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i kunst og håndverk, og forsker på og med nye kunst- og medieformer. Leder forskergruppen MaTecSus.

Jeg er interessert i forholdet mellom medier og fysiske materialer: i 2021 kom boken Digitale medier og materialitet med en grundig diskusjon av denne tematikken. Jeg er særlig interessert i det haptiske (berøring og bevegelse) knyttes til lyd.

Fremover jobber jeg særlig med den telematiske operaen Zosimos (2023-26) og (støy)instrumentet Sonic Greenhouse.

Nylig avsluttede prosjekter er Sonus (2023), Sampling av lyd og bærekraft (2022-), "Auditomosjon" (2021-23) og "Aquafoni" (2022).

Videre sfæriske medier, ulike former for roboter, mm.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering (2009).

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

1. september 2024

Lydgartnerier tar form

Arbeidet med Sonic Greenhouse denne uken, begynte med at studentene i kunst og håndverk lager noen raske mockups med billige materialer. Slik at de kan få en ide om hvilke dimensjoner som kan egne seg for innkassingen. Dimensjonene henger sammen med lengder på ledninger til elektronikken, og dermed hvor en kan plassere de ulike fysiske kontrollhjulene mm

Til de først, kjappe prototypene valgte vi det rimeligste materialet vi kunne finne: tynne trefiberplater med samme tykkelse som den fineren vi skal bruke på laserkutteren. Trefiberplatene svært skjøre, men fungerer straks de er limt sammen til en kasse.

De enkle modeller i skala 1:1 hjelper med å avdekke mulige feil og misforståelser tidlig i designprosessen, og vi reduserer feil som vil koste mer og ta tid senere. Det er lite som skal til for å lage nyttige prototyper i denne fasen. Billige materialer kuttet med tapetkniv, og i de fleste tilfellene kun tapet sammen.

Laserkuttingen ble gjort i 3mm bjørkefiner, som er solid og gir et fint uttrykk. Dette er imidlertid et relativt dyrt materiale, og det er lurt å ha testet størrelsesforhold og innbyrdes avstander, samt hvor det er hensiktsmessig å plassere hjul, knotter og LED-lys på forhånd.

Designene for laserkutting ble laget med Makercase, og deretter tilpasset med Inkscape (hull, gravering, mm). Dette fungerte svært bra, selv om vi fiklet en del med å få kuttet lange deler til designene med avrundede hjørner. Vi sitter igjen med flere, dels svært ulike design, som det blir spennende å følge ut i bruk i felt.

Mer om dette om en uke, da vi besøker Siljustøl – Harald Sæveruds komponisthjem. Men, først skal elektronikken på plass og instrumentene testes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket