Rommet avbildet til høre ser ikke særlig spennende ut, men de grafiske elementene er der kun for å orientere VR-brillene. På den måten blir det et nær perfekt samsvar mellom det fysiske rommet og det virtuelle rommet, projisert i brukernes VR-briller. Brukerne er synlige for hverandre, i form av hoder med dykkerhjelm. Dette er tilstrekkelig til at en kan interagere med andre, og ikke minst unngå fysiske kollisjoner.
Dalí ville trolig likt mye av dette. I motsetning til tanken om kunstens «aura», betraktet Dalí teknisk reproduserbarhet som en mulighet til å forlate det som var utdatert og skape kunst i samsvar med samtiden. Dalí var en av de første kunstnerne som eksperimenterte med fotografi, film, holografi og kybernetikk. Han var opptatt av datamaskiner, han eksperimenterte med grafiske representasjoner gjennom piksler, og forsøkte å forstå kybernetisk språk.
Utstillingen kan forstås som en videreføring av Dalí Theatre-Museum i Figueres, innviet i 1974. Dette museet utformet Dalí som et stort kunstverk, der besøkende blir en del av verket. Dalí ønsket at denne opplevelsen skulle være en total og transcendental estetisk opplevelse.
Bildet nedenfor er fra en stor sal med flere titalls projeksjoner. Dette fungerer også bra, men kommer på ingen måte opp mot VR-opplevelsen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.