På videregående omfatter faget Informasjonsteknologi og medieproduksjon programmering, brukerstøtte, IT-sikkerhet, nettverk, og kreative aspekter som innholdsproduksjon og mediedesign. Det er også fokus på å styrke lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse gjennom lærerutdanning og videreutdanning. Mange ting med andre ord, og selv om ikke alt dette skal inn i grunnskolen må det tas noen tak for å få dette på plass i lærerutdanningen.
Men så spørs det da: hvor skal faget plasseres, dvs hvor skal tiden tas fra? Både i lærerutdanning og skole. Og er det dette vi tenker på når "Alle vil jobbe mer praktisk i skolen". Kanskje kan vi få på plass skaperverksteder i lærerutdanningen. Det er en stund siden jeg sist forsøkte å holde i den tanken, men den er verd å ta opp igjen,
Også verd å kikke på, selv om artikkelen er noen år gammel: "Utprøving og innføring av ny teknologi i skolen – hva har vi lært?".
Og den rykende ferske "Hva vil vi med estetiske fag i skolen?", der det blant annet argumenteres for betydningen av at vi involverer det kroppslige i skapende praksiser.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.