Jon Hoem - CV

Førsteamanuensis ved Seksjon for kunst og håndverk, Høgskolen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i og forsker på nye medier, i ganske vid forstand.

Tidligere har jeg utviklet studier og undervist i multimediejournalistikk, digital fotografering, digital kompetanse, og "Design av medierike ebøker".

Når det gjelder FoU er blant mye annet opptatt av forholdet mellom medier og fysiske steder. Blant annet knyttet til det lokative lydmediet Auditor, et eksempel på Sonic Augmented Reality. Utvidet virkelighet (AR), nettopp i utvidet forstand – f eks knyttet til installasjonskunst og roboter. Jeg holder også på med et prosjekt knyttet til 360-teknologi.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering.

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

Instagram

Annet

qr kode til mobil versjon av tekst2null.blogspot.com

27. februar 2010

Lærere spionerte på elever via bærbare datamaskiner

Cory Doctorows bok "Little Brother" (les om den her) er en bok jeg anbefaler alle å lese. Boken er fiksjon, men varsler om en virkelighet vi i økende grad møter. Den begynner med en beskrivelse av hvordan elever overvåkes på en amerikansk skole. Nettopp det skjer ved Lower Merion High School i Pensylvania, hvor webkameraene på elevenes bærbare maskiner kunne aktiveres over nettet av lærerne.

Skolen hevder denne funksjonen kun skulle brukes dersom ble stjålet. Et dårlig argument, men et eksempel på en teknologis "function creep" - hvordan en teknologi utnyttes på andre måter enn hva som i utgangspunktet var meningen. Selv i tilfeller der informasjon samles inn med de beste hensikter - f eks helseregistre - kan den ende opp med å bli missbrukt.

Alle vil nok mene at dette eksemplet, der man kan spionere via et webkamera, er et utilbørlig inngrep i elevenes personvern. Dette er imidlertid bare noen grader verre enn en praksis som vi også finner i norsk skole.

Her kan du se hvordan en kan koble seg opp mot en elevs maskin ved hjelp av LANRev:





ITavisen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket