JON HOEM

Førsteamanuensis ved Institutt for kunstfag, Høgskulen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i kunst og håndverk, og forsker på og med nye kunst- og medieformer. Leder forskergruppen MaTecSus.

Jeg er interessert i forholdet mellom medier og fysiske materialer: i 2021 kom boken Digitale medier og materialitet med en grundig diskusjon av denne tematikken. Jeg er særlig interessert i det haptiske (berøring og bevegelse) knyttes til lyd.

Fremover jobber jeg særlig med den telematiske operaen Zosimos (2023-26) og (støy)instrumentet Sonic Greenhouse.

Nylig avsluttede prosjekter er Sonus (2023), Sampling av lyd og bærekraft (2022-), "Auditomosjon" (2021-23) og "Aquafoni" (2022).

Videre sfæriske medier, ulike former for roboter, mm.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering (2009).

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

27. februar 2010

Ingenting er selvsagt

Herlig skrevet av Karianne Bjellås Gilje i Dagbladet: "Ingenting er så selvsagt som man tror"
— Kan jeg bruke denne anledningen til å fortelle Eia en historie, eller? spør min far.

- Aner ikke om han leser Dagbladet, men kom igjen, sier jeg.

- Min gamle professor i religionsfilosofi, John Nome, fortalte en gang om et besøk hos en tysk kollega. Nome bladde litt i kollegaens boksamling, og da han skulle sette en dogmatikkbok tilbake i hylla, spurte han hvor den skulle stå. «Sett den blant skjønnlitteraturen», var svaret, sier min far og ler hjertelig.

- Skjønner du poenget? Dogmatikk er fiksjon. Vi må være på vakt når noen sier at noe er «selvsagt». Det gjelder alt! Også teologi, genetikk og samfunnsvitenskap.


Sørg for å få med deg det hele.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket