Når Høgskolen i Bergen flytter inn i 54.000 nybygde kvadratmeter på Kronstad, er antallet parkeringsplasser betydelig redusert. 148 parkeringsplasser fordelt på de drøyt 500 ansatte det er plass til, samt noen til besøkende og studenter med spesielle behov. Ikke mye, men slik skal det være. Tiden da hver mann sitter i egen bil til jobb bør uansett være over.
Bybanen går rett forbi, noe som løser en del av transportbehovet, men en må også få flere over på føttene og til å benytte sykkel. Skal bybanen frakte tusenvis av studenter til Kronstad? Det regnestykket går ikke opp, selv med større og flere vogner. Sykkel er det uovertruffent beste transportmidlet, dersom en ser på forholdet mellom tidsbruk, energi og miljøbelastning.
Derfor må vi legge til rette for at flere bruker sykkelen til Kronstad. Ikke minst blant de ansatte. En tydelig satsing på dette vil være et kronargument ovenfor andre aktører for blant annet å få til en sykkeltunnell til Kronstad. Den ligger der allerede, og vil tjene både høgskole og sentrum.
Mitt konkrete forslag er å flytte
Vi trenger løsninger som gjør sykkel mer attraktivt som transportmiddel. Her er blant annet elsykler noe av løsninger, som lar deg sykle opp bakker og ta deg fram i trafikken uten å komme fram som en svett klut. Nå får dessverre de færreste av oss gleden av å sykle på en Specialized Turbo
, men likevel kommer dette til å bli dyrere og mer teknisk avanserte sykler enn de vi sykler på i dag. Slike sykler parkerer du ikke ute, men i det minste under tak.
Nå er Nygårdstangen i Bergen et spesielt sted i så måte, men siden 2000 har undertegnede fått frastjålet ikke mindre enn 5 sykler utenfor kontoret. Heldigvis fikk vi for noen år siden en egen sykkelgarasje, som har gjort det atskillig mer attraktivt å sykle til jobben.
Innendørs parkering har også et annet sikkerhetsaspekt for de som sykler året rundt. Våte bremser er nå en ting, frosne wirer er verre. Å sette seg på en bunnfrossen sykkel med flatt batteri på grunn av kulda kommer heller ikke til å rekruttere særlig mange nye syklister. Og de trenger vi!
Bilisten derimot må kanskje skrape av litt snø, men kan sette seg inn i en tørr bil uansett om denne står ute. Loggikken er dermed enkel: få bilene ut av huset og syklene inn! Det ville være et tydelig grep som kunne vise at høgskolen faktisk tar miljøet på alvor.
Tiltredes!
SvarSlettSLF Bergen og omegn prøver det vi kan for å påvirke HiB til velge fremtidsrettete løsninger!
Einar Grieg
Syklistenes landsforening Bergen
Takk for det Einar. Her må alle gode krefter trø til for et godt utfall i denne saken. En undervisningsinstitusjon som Høgskolen i Bergen har et særlig ansvar for å opptre miljøvennlig. Ved å være et godt forbilde kan institusjonen påvirke tusenvis av studenter (og noen hundre ansatte) som i sin tur vil være med å påvirke samfunnet.
SvarSlett