Hybridluftskipet selges inn som en rimelig løsning for å transportere passasjerer og gods til fjerntliggende steder. Det trenger en brøkdel av infrastrukturen til konvensjonelle transportfly, og forbrenner langt mindre drivstoff.
Luftskipet designes for å kunne frakte 19 passasjerer og 21 tonn nyttelast. Fartøyet får en rekkevidde på 1400 nautiske mil. Både lasteromvolum og løfteevne er omtrent identisk med C-130J Super Hercules. Marsjhastigheten er imidlertid kun 60 knop.
Mens det første hybridluftskipet altså kan frakte 21 tonn last, snakker Lockheed Martin allerede om å oppskalere til å kunne frakte hele 500 tonn. Det åpner for helt nye tanker om lang, og tung transport:
Amerikanske Lockheed Martin har inngått den første avtalen om tolv kommersielle hybridluftskip som etter planen skal leveres fra 2018. Hybrid betyr at luftskipets løft i tillegg til oppdrift fra det heliumfylte skroget får aerodynamisk løft fra skrogutformingen og fire styrbare propeller med tilhørende dieselmotorer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Kommentarer er svært velkommen. På grunn av problemer med spam må jeg imidlertid godkjenne kommentarer før de publiseres. Vanligvis skjer dette i løpet av noen timer.