Jon Hoem - CV

Førsteamanuensis ved Institutt for kunstfag, Høgskulen på Vestlandet – Bergen.

Underviser i og forsker på nye, digitale medier.

Jeg er opptatt av forholdet mellom medier og fysiske steder. For tiden jobber jeg blant annet med et eksperimentelt lydprosjekt, "Auditopenta", sfæriske medier, og ikke minst Robotassistert undervisning og utvikling av skaperverksted.

Min Dr.-avhandling om personlig publisering.

Siterte artikler og publikasjoner i Cristin.

4. april 2016

Fremtidens langtransport

Postet dette på Arkitekturnytt og synes det hele er såpass interessant at jeg dobbeltposter denne. Få med deg foredraget i bunn av saken – det ga i alle fall meg noen nye perspektiver på hvorfor verden ser ut som den gjør (intet mindre).



Hybridluftskipet selges inn som en rimelig løsning for å transportere passasjerer og gods til fjerntliggende steder. Det trenger en brøkdel av infrastrukturen til konvensjonelle transportfly, og forbrenner langt mindre drivstoff.

Luftskipet designes for å kunne frakte 19 passasjerer og 21 tonn nyttelast. Fartøyet får en rekkevidde på 1400 nautiske mil. Både lasteromvolum og løfteevne er omtrent identisk med C-130J Super Hercules. Marsjhastigheten er imidlertid kun 60 knop.

Mens det første hybridluftskipet altså kan frakte 21 tonn last, snakker Lockheed Martin allerede om å oppskalere til å kunne frakte hele 500 tonn. Det åpner for helt nye tanker om lang, og tung transport:



Amerikanske Lockheed Martin har inngått den første avtalen om tolv kommersielle hybridluftskip som etter planen skal leveres fra 2018. Hybrid betyr at luftskipets løft i tillegg til oppdrift fra det heliumfylte skroget får aerodynamisk løft fra skrogutformingen og fire styrbare propeller med tilhørende dieselmotorer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
◄ Free Blogger Templates by The Blog Templates | Design by Pocket